شناسهٔ خبر: 13440021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نه + یک کمیسیون تعیین‌تکلیف شدند؛

حاشیه‌های نا تمام کمیسیون‌های‌ مجلس

گروه سیاسی: درحالی که تا امروز تکلیف اعضای ۱۰ کمیسیون تخصصی مجلس و همچنین کمیسیون «اصل ۹۰ قانون اساسی» مشخص شده، همچنان وضعیت سه کمیسیون «اجتماعی»، «حقوقی و قضایی»، «شوراها و امور داخلی مجلس» و «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مشخص نیست.

صاحب‌خبر -
درحالی که پس از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دهم، بحث درباره انتخاب اعضا و هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی به یکی از مهمترین مشغله‌های نمایندگان در روزهای گذشته تبدیل شده است، نماینده مردم قوچان از برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در روز یکشنبه هفته آینده خبر داد.

نامزدهای ریاست مهمترین کمیسیون مجلس آماده رقابت
هادی شوشتری درباره آغاز به کار مهمترین کمیسیون تخصصی مجلس گفت: باتوجه به اعتراض‌هایی که نسبت به ورود برخی از نمایندگان به کمیسیون وجود دارد و از آن‌سو، تعدادی از نمایندگانی از حضور در کمیسیون بازمانده‌اند، به این وضعیت معترض هستند، انتخابات روز گذشته برگزار نشد. نماینده مردم قوچان در مجلس دهم با اشاره به گزینه‌های احتمالی ریاست کمیسیون، اعلام کرد: تا این لحظه، مصطفی کواکبیان، مجتبی ذوالنور، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و علاءالدین بروجردی اعلام نامزدی کرده‌اند. در حال حاضر به نظر می‌رسد، آن‌چه در مسیر آغاز به کار ۱۳ کمیسیون تخصصی و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وقفه ایجاد کرده، همین اعتراض‌ها و تبعیض‌هایی است که به‌‌گفته بسیاری از نمایندگان در تعیین اعضای کمیسیون‌ها صورت گرفته است.

دعوا سر «کف ‌زدن» بجای اعتراض به تبعیض
اوج این اعتراض‌ها در تذکر شفاهی زهرا سعیدی، نماینده مبارکه بروز یافت؛ تذکری که با واکنشی بی‌سابقه ازسوی دیگر نمایندگان مجلس روبرو شد و پس از پایان صحبت‌های این نماینده زن، صدای تشویق نمایندگان موجی از امید را در صحن علنی مجلس به راه انداخت اما روز بعد، این بار نوبت به مخالفت با این اعتراض و نیز شیوه بیان آن رسید و نماینده اصولگرای رودسر و املش، دلواپسی خود را از این «کف‌زدن»‌ها در صحن علنی مجلس ابراز کرد.

تخصص و تحصیلات زیر سایه تجربه
در همین خصوص، سعیدی ضمن تاکید بر این‌که به احترام وقتِ پارلمان و مردم ایران از حقش برای دفاع از خود بنابر ماده ۷۹ گذشته، یادآور شد: بنابر ماده ۴۰ آیین‌نامه تعیین اعضای مجلس باید بر اساس تخصص، تجربه و سابقه و تحصیلات افراد انجام شود اما مشخص نیست بنابر چه معیاری بنده از حضور در کمیسیون صنایع بازمانده‌ام. نماینده مردم مبارکه توضیح داد: در این تذکر گفته‌ بودم که رای روسای شعب برای انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی باید بر اساس تخصص، تجربه و سابقه حضور در کمیسیون مربوطه باشد و در واقع باوجود این‌که آیین‌نامه این مسئله را به روسای شعب واگذار کرده اما تاکید شده که این رای بر اساس سلیقه آن‌ها نباشد و به این معیارهای کیفی و اساسی توجه شود.

روابط دوستانه و پشت‌پرده جایگزین تخصص و تجربه
آن‌چنان که دیگر نماینده ناراضی از انتخاب اعضای کمیسیون‌ها می‌گوید، بحث‌های جناحی و سیاسی و همچنین روابط دوستانه و پشت پرده جای معیارهایی که در قانون تعیین شده را گرفتند. جواد کاظم‌نسب الباجی اعلام کرد: بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، تخصص، تجربه و تحصیلات به‌عنوان معیار حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی درنظر گرفته شده، امروز شاهد بودیم که هر کسی که رابطه بهتری با روسای شعب و هیات‌رئیسه داشت، موفق شد در کمیسیون موردنظر خود حضور یابد و دیگران از این مهم بازماندند.

مصاحبه با نمایندگان برای ورود به کمیسیون‌ها
نماینده اصلاح‌طلب مردم اهواز در مجلس دهم با انتقاد از این‌که نماینده‌ای با مدرک دکتری انرژی موفق به حضور در کمیسیون انرژی نشده اما یک نام نماینده روحانی در میان اعضای این کمیسیون قرار گرفته، در تشریح شیوه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها، خاطرنشان کرد: شیوه کار این است که روسای شعب ۱۵گانه و یکی از نواب رئیس مجلس، در جلسه‌ای حاضر می‌شوند. سپس نمایندگانی که متقاضی حضور در کمیسیون مربوطه هستند، یک به یک وارد اتاق شده و درحدود ۲ دقیقه به سوال‌هایی که از سوی نائب‌رئیس مجلس و ۱۵رئیس شعبه مطرح می‌شود، پاسخ می‌دهند و درنهایت میان خودشان رای‌گیری می‌کنند و برای نمایندگان درخصوص حضور در کمیسیون‌های تخصصی تعیین‌تکلیف می‌کنند اما نتیجه این است که من که تخصص دارم، تاییدنمی‌شوم و کسی که تخصص و تجربه ندارد، تایید می‌شود.

نه + یک کمیسیونی که تعیین‌تکلیف شدند
با این همه، علی‌رغم برگزاری جلسه‌های متعدد با حضور نمایندگان ناراضی و نواب رئیس و روسای شعب ۱۵گانه، اعتراض‌ها به ترکیب کمیسیون‌های تخصصی همچنان ادامه دارد، تا این‌جا تکلیف ۱۰ کمیسیون از میان ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس روشن شده و این درحالی است که تکلیف ۸ عضو کمیسیون «اصل ۹۰» نیز تعیین شده است که بر این اساس، کمیسیون‌های «آموزش و تحقیقات»، «اقتصادی»، «امنیت ملی و سیاست‌خارجی»، «انرژی»، «بهداشت و درمان»، «برنامه و بودجه و محاسبات»، «عمران»، «صنایع و معادن»، «فرهنگی» و همچنین کمیسیون «اصل ۹۰ قانون اساسی»، ۱۰ کمیسیونی هستند که تا این لحظه ترکیب اعضای آن مشخص شده‌است و این درحالی است که تعیین تکلیف اعضای کمیسیون «اجتماعی» نیز تا بعدازظهر امروز انجام خواهد شد.

چهار کمیسیون همچنان بلاتکلیف
این درحالی است که ترکیب اعضا و همچنین هیات‌رئیسه کمیسیون «آیین‌نامه و امور داخلی» مجلس نیز مشخص شده که البته این کمیسیون جز ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس نیست و با این حساب، علاوه بر کمیسیون «اجتماعی»، تکلیف اعضای کمیسیون‌های «قضایی و حقوقی» و «شوراها و امور داخلی مجلس»، «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» نیز مشخص نشده و پایان کار انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس تا زمانی که این سه کمیسیون تعیین تکلیف نشوند، میسر نخواهد بود.

نظر شما