شناسهٔ خبر: 1332356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از مشکلات تولید عسل

آلودگی هوا و افزایش هزینه‌ درمان، چالش ‌تولید عسل در استان مرکزی

زنبورداران استان مرکزی به واسطه تولید سالانه بیش از 634 تن عسل در سال نقش تأثیرگذاری در تولید این محصول در کشور دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات متعددی همچون کم آبی، آلودگی هوا و افزایش هزینه‌های درمان، تولید عسل در استان با چالش‌هایی مواجه شده است.

بر اساس آمارها استان مرکزی با دارا بودن 90 هزار و 313 کلنی زنبور عسل دارای ظرفیت بسیار مناسبی در این بخش بوده، اما در چند سال گذشته چالش‌های متعددی، تولید عسل در استان را به مخاطره انداخته است.

افزایش هزینه‌های درمان به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که همیشه تولید کنندگان نسبت به آن گلایه‌مند بوده و معتقدند، برخی از داروها که تا چند سال گذشته به صورت یارانه‌ای در اختیار این افراد قرار می‌گرفت، امروز باید برای تهیه آنها مبالغ قابل توجهی را پرداخت کرد.

متأسفانه خشکسالی و افزایش آلایندگی هوا به تشدید مشکلات زنبورداران کمک کرده و در نتیجه ظرفیت تولید عسل در استان با چالش‌های جدی مواجه شده است.

به هر حال در شرایط کنونی، باید نگاه‌های همه مسئولان دولتی به حمایت از تولید کنندگان متوجه شود، در این مقوله پرداخت یارانه به زنبورداران به عنوان امری مهم تلقی خواهد شد.

* آلودگی هوا موجب کاهش جمعیت زنبور شده است

یکی از زنبورداران استان مرکزی در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل کم آبی و افزایش میزان آلودگی هوا زنبورداران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند، به نحوی که به دلیل عوامل مختلف هم اکنون جمعیت زنبور عسل نه تنها مدت‌ها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش نیز داشته است.

رضایی اظهار داشت: اکنون زنبورداران مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری در بخش درمان هستند، این در حالی است که تا چند سال گذشته دولت به بخش درمان یارانه پرداخت می‌کرد، اما امروز به دلیل پرداخت نکردن یارانه هزینه‌های درمان زنبورداران به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان بالا بودن تلفات زنبورداران به دلیل مشکلات موجود، ادامه داد: متأسفانه میزان تلفات زنبورداران افزایش یافته و به همین دلیل امید می‌رود، حمایت‌های بیشتری از فعالان این بخش صورت گیرد.

*تاثیر مستقیم استفاده از داروهای ارگانیک در کاهش هزینه‌ها

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اراک با بیان اینکه یارانه درمان زنبورداران توسط دولت پرداخت نمی‌شود، گفت: هم اکنون دولت یارانه داروهای شیمیایی مورد نیاز زنبورداران را پرداخت نمی‌کند و به همین دلیل شاهد افزایش هزینه‌ها در این بخش هستیم.

نعمت‌الله رفیعی راهکار بهبود وضعیت زنبورداران را استفاده از داروهای ارگانیک دانست و بیان کرد: استفاده از داروهای ارگانیک به عنوان راهکار اساسی کمک به زنبورداران استان است، از مهم‌ترین مزایای این داروها می‌توان به کاهش شدید هزینه‌ها و افزایش جمعیت زنبور عسل اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: برای تولید عسل با کیفیت و افزایش بهره‌وری در این بخش باید به سمت استفاده از داروهای ارگانیک حرکت کنیم.

*کمک دولت به تولیدکنندگان عسل ضروری است

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: مباحث مربوط به درمان و یا شیوع بیماری‌های زنبور عسل توسط سامانه موجود در این سازمان بررسی می‌شود، همچنین کارشناسان دامپزشکی به طور مستمر تمامی بیماری‌های موجود در این بخش را کنترل می‌کنند.

سید سعید حسینی ادامه داد: هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد شیوع بیماری‌های زنبور عسل در استان گزارش نشده و مشکلی در این بخش وجود ندارد، اما از مهم‌ترین مشکلات زنبورداران می‌توان به آلایندگی‌های هوا، خشکسالی‌های متعدد و سم پاشی‌های نامناسب اشاره کرد.

وی نیز به قطع یارانه داروهای این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته دولت بخش اعظمی از هزینه داروهای مورد نیاز زنبورداران را پرداخت می‌کرد، اما امروز شاهد قطع این یارانه هستیم و در نتیجه اعتباری در این بخش در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار نگرفته و به همین دلیل زنبورداران باید هزینه بیشتری را در بخش درمان پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان باید از تمام ظرفیت خود برای کمک به تولیدکنندگان استفاده کنند، در شرایط کنونی زنبورداران مشکلات متعددی داشته، به همین دلیل کاهش هزینه‌ها نقش تأثیرگذاری در آینده این بخش خواهد داشت.

انتهای پیام/87012/و30/ث3001

نظر شما