شناسهٔ خبر: 1310152 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

2 هزار متر از املاک خریداری شده در معبد آناهیتا رفع تصرف شد

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: با تلاش مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، 2 هزار متر از املاک خریداری شده در محدوده مجموعه تاریخی معبد آناهیتای کنگاور پس از گذشت بیش از سه سال رفع تصرف شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، استان کرمانشاه، علیرضا مرادی بیستونی معاون میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: معبد آناهیتا یکی از بناهای مهم تاریخی استان کرمانشاه است که پس از تخت جمشید دومین بنای سنگی بزرگ کشور است.

وی افزود: تا کنون بخش عظیمی از عرصه این مجموعه تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تملک شده است که در همین راستا در حدود سه سال پیش یکی از باغات و منازل عرصه معبد خریداری و تملک شد.

مرادی بیستونی ادامه داد: متاسفانه در این مدت بنا به دلایلی آزادسازی این املاک به تاخیر افتاده بود که خوشبختانه با تلاش های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و واحد حقوقی این اداره کل پس از سه سال رفع تصرف آن ها انجام شد.

وی با بیان اینکه از هفته گذشته اقدامات لازم برای برچیدن منازل و ساماندهی اطراف مجموعه معبد آناهیتا شروع شده است، تصریح کرد: این موفقیت می تواند تاثیرات بسزایی در معرفی و ساماندهی هرچه بهتر این بنای ارزشمند تاریخی داشته باشد.

 معبد آناهیتا با ۶/۴ هکتار وسعت، بر پشته صخره‌ای و مشرف به دشت کنگاور ساخته شده ‌است. کارشناسان میراث فرهنگی قدمت این بنا را به دورهٔ اشکانی و ساسانی نسبت داده اند.  معبد آناهیتا از جمله آثار تاریخی استان کرمانشاه است که قابلیت ثبت جهانی را دارد.

نظر شما