شناسهٔ خبر: 13096012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

اولین حج بدون حضور ایران در سه دهه اخیر

امسال حج برای اولین بار در سه دهه گذشته بدون مشارکت حجاج ایرانی برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مقامات ایرانی پس از چند روز مذاکره با مقامات سعودی روز یک شنبه اعلام کردند که به دلیل کارشکنی ریاض و مسائل مهمی از قبیل عدم تضمین امنیت جانی حجاج، زائران ایرانی امسال نمی ‌توانند به حج تمتع مشرف شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد ایران روز یکشنبه گفت که زائران آن کشور در حج امسال شرکت نخواهند داشت زیرا عربستان سعودی موانع را افزایش داده و «مسیر زیارت خانه خدا» را برای مومنان بسته است.

ریاض گفت: خواسته های ایران در مورد حج «غیر قابل قبول» است.

سازمان حج ایران اعلام کرد: «عربستان سعودی مخالف حق مسلم ایرانیان برای تشرف به حج است و مسیر منتهی به خانه خدا را مسدود کرده است.»

این سازمان ادامه داد، طرف عربستانی نتوانست به خواسته های ایرانیان برای تامین «امنیت جانی» زائرانش در مکه عمل کند.

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت در آخرین اختلاف بین تهران و ریاض، پس از آنکه دو سری مذاکرات بی نتیجه به دلیل موانع مطرح شده توسط سعودی ها برگزار شد، زائران ایرانی متاسفانه قادر نخواهند بود، در مراسم حج در ماه سپتامبر شرکت کنند.

مقامات عربستان گفته اند که یک هیات ایرانی روز جمعه سفر خود را به عربستان بدون رسیدن به توافق نهایی در مورد ترتیبات برای حج زائران جمهوری اسلامی به پایان رساندند.

وزارت حج عربستان مدعی شده است که راه حل های بسیاری را برای پاسخگویی به مطالبات ایرانیان در دو روز مذاکرات پیشنهاد داده بود.

این سازمان افزود در برخی موارد، از جمله استفاده از ویزای الکترونیکی که می تواند توسط زائران ایرانی چاپ شود، توافقاتی صورت گرفته بود.

در روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در شهر «جده» عربستان، «عادل الجبیر» وزیر خارجه این کشور در دیدار با «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد.

الجبیر مدعی شد: «ایران خواسته هایی دارد که موجب هرج و مرج در حج می شود و این غیر قابل قبول است.»

او گفت: ریاض سالانه با بیش از 70 کشور «برای تضمین امنیت و ایمنی زائران» تفاهم نامه حج امضا می کند اما ایران از امضای تفاهم نامه خودداری کرد.

الجبیر مدعی شد: «من فکر می کنم ما بیش از وظیفه مان در پاسخگویی به آن نیازها تلاش کرده ایم، اما ایرانی ها همه چیز را رد کرده اند.»

امسال حج برای اولین بار در تقریبا سه دهه گذشته بدون مشارکت زائران ایرانی برگزار می شود.

پس از آنکه بیش از 400 زائر در مکه در جریان درگیری بین زائران ایرانی و نیروهای امنیتی عربستان در سال 1987 کشته شدند، روابط بین ریاض - تهران به مدت چهار سال قطع شد.

در ماه ژانویه پس از اعدام روحانی برجسته شیعه عربستانی و اعتراض ایرانی ها به این اقدام و به آتش کشیده شدن سفارت عربستان سعودی در تهران، روابط این دو کشور بار دیگر قطع شد.

ایران شیعه و عربستان سنی در اکثر مسائل منطقه ای، به ویژه درگیری ها در سوریه و یمن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

در اوایل این ماه ایران کشور عربستان را به تلاش برای خرابکاری در حج متهم کرد. مسلمانان باید حداقل یک بار در طول عمر خود مناسک حج را به جا بیاورند.

تهران گفت ریاض اصرار داشته که ویزا برای ایرانیان در یک کشور ثالث صادر شود و اجازه نمی دهد که زائران با هواپیمای ایران به این کشور منتقل شوند.

اما وزارت حج عربستان روز جمعه گفت که ریاض موافقت کرده است که ایرانیان از طریق سفارت سوئیس در تهران ویزا بگیرند.

این وزارتخانه گفت ریاض همچنین موافقت کرده تا اجازه دهد برخی از شرکت های هواپیمایی ایران به این کشور پرواز کنند.

مذاکرات هفته گذشته دومین تلاش برای دستیابی به توافق بر سر سازماندهی حج امسال برای ایرانیان پس از دور اول ناموفق مذاکرات در آوریل در عربستان سعودی بود.

یکی از موضوعات مهم مورد بحث طرفین، موضوع تامین امنیت زائران بود؛ زیرا در حج سپتامبر گذشته در فاجعه منا 2300 زائر خارجی، از جمله 464 ایرانی جان خود را از دست دادند.

نظر شما