شناسهٔ خبر: 13031292 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان: غار کرفتو در مسیر ثبت جهانی قرار دارد

سنندج- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: غار کرفتو یکی از منحصر به فردترین غارهای دست کند کشور بوده و در مسیر ثبت جهانی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

سید محسن علوی روز جمعه در حاشیه برگزاری همایش ملی کرفتو در جمع خبرنگاران افزود: ثبت هر اثر در یونسکو نیازمند تشکیل پرونده و وجود مستندات لازم علمی و پژوهشی بوده و با برگزاری چنین همایش هایی در سطح ملی و بین المللی، می توان مستندات و معلومات علمی را برای این اثر تهیه کرد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 34 اثر در ایران ثبت جهانی شده اضافه کرد: هم اکنون بیش از 50 اثر در بخش بناهای تاریخی و باستانی کشور در نوبت ثبت در فهرست ثبت جهانی قرار دارد.
وی اظهار کرد: بیش از60 مشخصه برای ثبت جهانی یک اثر در یونسکو نیاز است و ما تلاش خواهیم کرد که قبل از تشکیل پرونده برای ثبت جهانی آن، این مشخصه ها را برای غار کرفتو تکمیل کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: آثاری هم که در یونسکو به ثبت رسیدند برای آنها اعتبارات ملی و بین المللی تخصیص داده می شود و یونسکو برحفظ و نگهداری آن همواره نظارت دارد.
علوی افزود: موضوعات مقالات ارائه شده در این همایش تنها مختص به باستان شناسی غار کرفتو نبود بلکه در ارتباط با جغرافیا، گردشگری و زمین شناسی این اثر تاریخی و باستانی مقالاتی توسط استادان برجسته کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: برگزاری این همایش نقطه آغازی برای جمع آوری تحقیقات و پژوهش های لازم در خصوص غار کرفتو است و این مهم پایه ثبت جهانی این اثر تاریخی در یونسکو را فراهم می کند.
وی از تهیه و تدوین طرح کمپ گردشگری غار کرفتو خبرداد و افزود: مطالعات اولیه این طرح انجام شده است و پس از فراهم شدن زیرساخت ها، کمپ گردشگری تشکیل می شود.
علوی اظهار کرد: گردشگری چرخه ای است که در آن ایجاد جاذبه های گردشگری منجر به تولید گردشگر می شود و این مهم هم نیاز به ایجاد امکانات رفاهی و اقامتی را فراهم می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: برنامه های میراث فرهنگی برای سال آینده این است که دومین دوره این همایش را در سطح بین المللی برگزار کند و از متخصصان و صاحب نظرانی خارجی که در ارتباط با کرفتو تحقیق و پژوهش دارند برای حضور در همایش دعوت کند.
این همایش با حضور مهمانان ویژه و برجسته کشوری از جمله رضا شعبانی، چنگیز شیخلی، قطب الدین صادقی و اسماعیل شمس در حال برگزاری است.
اولین همایش ملی کرفتو روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان، صاحبنظران، استادان دانشگاه، استاندار کردستان و اقشار مختلف مردم در تالار دیار شهرستان دیواندره آغاز به کار کرد و تا امروز جمعه هفتم خرداد ادامه دارد.
بیش از 80 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این تعداد 29 مقاله توسط هیات داوران به عنوان مقاله برتر انتخاب شده است.
غار کرفتو یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین‌ شناسی شکل گرفته‌ و بخش‌هایی از این غار دست‌کند است.
غار کرفتو کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ دارد. این غار در بخش کرفتو از توابع دیواندره واقع شده و به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
غار کرفتو حدود 750 متر طول دارد و کشف تراشه‌های سنگی در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بیرون غار می ‌تواند نشانه ‌ای از استفاده انسان در دوران پیش از تاریخ از این غار بوده و نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و سده‌های ششم تا هشتم هجری را مسجل می‌ سازد.
شهرستان دیواندره با 85 هزار نفر جمعیت در شمال کردستان و در 100 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
3020/1904/1772

نظر شما