شناسهٔ خبر: 1302354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

با تلاش ميراث فرهنگي کرمانشاه؛

2 هزار متر از املاک خريداري شده در معبد آناهيتا رفع تصرف شد

با تلاش مسئولان اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه، 2 هزار متر از املاک خريداري شده در محدوده مجموعه تاريخي معبد آناهيتاي کنگاور پس از گذشت بيش از سه سال رفع تصرف شد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه، عليرضا مرادي بيستوني معاون ميراث فرهنگي استان با اعلام اين خبر گفت: معبد آناهيتا يکي از بناهاي مهم تاريخي استان کرمانشاه است که پس از تخت جمشيد دومين بناي سنگي بزرگ کشور است.
وي افزود: تا کنون بخش عظيمي از عرصه اين مجموعه تاريخي توسط اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه تملک شده است که در همين راستا در حدود سه سال پيش يکي از باغات و منازل عرصه معبد خريداري و تملک شد.
مرادي بيستوني ادامه داد: متاسفانه در اين مدت بنا به دلايلي آزادسازي اين املاک به تاخير افتاده بود که خوشبختانه با تلاش هاي مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه و واحد حقوقي اين اداره کل پس از سه سال رفع تصرف آن ها انجام شد.
وي با بيان اينکه از هفته گذشته اقدامات لازم براي برچيدن منازل و ساماندهي اطراف مجموعه معبد آناهيتا شروع شده است، تصريح کرد: اين موفقيت مي تواند تاثيرات بسزايي در معرفي و ساماندهي هرچه بهتر اين بناي ارزشمند تاريخي داشته باشد.
گفتني است، معبد آناهيتا با ۶/۴ هکتار وسعت، بر پشته صخره‌اي و مشرف به دشت کنگاور ساخته شده ‌است. کارشناسان ميراث فرهنگي قدمت اين بنا را به دورهٔ اشکاني و ساساني نسبت داده اند.
لازم به ذکر است که معبد آناهيتا از جمله آثار تاريخي استان کرمانشاه است که قابليت ثبت جهاني را دارد.

نظر شما