شناسهٔ خبر: 13013254 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر‌گروه سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی جیرفت:

تأخیر در تصمیم به فرزند‌آوری، فرصت طلایی یک بارداری سالم را مورد تهدید قرار می‌دهد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، سهیلا سقازاده عصر چهارشنبه در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک برای ارتقاء نرخ باروری کلی در این شهرستان با اشاره به موضوع جمعیت اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 85 جمعیت‌شناسان متوجه کاهش نزولی جمعیت شدند و بر همین اساس امروزه موضوع جمعیت از چالش‌ترین مباحث است.

وی بیان داشت: با ابراز تأسف در آینده‌ای نه چندان دور، رشد جمعیت کشور به سمت صفر و در نهایت منفی شدن خواهد رفت و به دنبال آن با جامعه‌ای مواجه می‌شویم که جمعیت جوان آن بسیار کم خواهد بود.

مدیر‌گروه سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی جیرفت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در 30 اردیبهشت سال 93 سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند، بیان داشت: در همین راستا موضوع جمعیت مهم تلقی و همچنین سرمایه‌گذاری و کتاب‌هایی در همین راستا تدوین شد.

وی با بیان اینکه اسلام به عنوان مکتبی متعالی ازدواج را وسیله‌ای برای رشد و کمال و بقای دین، تکامل اخلاق، تأمین سلامت جامعه و دوام و بقای نسل می‌داند، افزود: ازدواج در شرع مقدس اسلام امر بسیار مهم و زمینه ورود به تشکیل خانواده است.

سقازاده گفت: تشکیل خانواده اساس تمامی تربیت‌های اجتماعی و انسانی و همچنین باروری و فرزندآوری محصول ازدواج و تشکیل خانواده است.

این مسؤول با ابراز تأسف از افزایش سن ازدواج در سال‌های اخیر و پیامدهای آن ادامه داد: از جمله این پیامدها تأخیر در بارداری اول، تمایل به تک‌ فرزندی و افزایش فاصله بین تولد فرزندان است.

مدیر‌گروه سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی جیرفت با اشاره به اهمیت فرزندآوری تصریح کرد: داشتن فرزند از اهداف مهم ازدواج است و بیشتر زوجین فرزندآوری را به عنوان یکی از اهداف و خواسته‌های خود در زندگی مشترک مدنظر قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: پدر یا مادر شدن یکی از احساسی‌ترین تجربیات انسانی و مورد توصیه شرع مقدس اسلام است و فرزند سالم و صالح می‌تواند، افزایش عشق، نشاط و سلامت روانی و همچنین موجب رشد و تعالی شخصیت والدین شود.

سقازاده عنوان کرد: بیشتر زوجین در مدت کوتاهی پس از ازدواج تمایل به داشتن فرزند دارند، اما سایر زوجین تمایل دارند که با گذشت یک فاصله زمانی مناسب از ازدواج فرزند داشته باشند.

وی گفت: آنچه که باید در فرزندآوری به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد، این است که هر بارداری و تولد باید آگاهانه و آزادانه و همچنین زوجین با در نظر گرفتن شرایط لازم نسبت به فرزنددار شدن اقدام و برای تربیت فرزندان تمام توان خود را به کار گیرند.

مدیر‌گروه سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی جیرفت با اشاره به عدم تمایل به فرزندآوری گفت: درصد پایینی از زوجین تمایلی برای بچه‌دار شدن نشان نمی‌دهند که در این راستا عواملی را از جمله عدم آگاهی از آمادگی کافی برای پذیرش یک عضو جدید، نگرانی‌های اقتصادی در مورد مخارج یک عضو جدید، ترس از کم رنگ شدن روابط عاطفی و احساسی با همسر پس از بچه‌دار شدن و همچنین ترس از پذیرش مسئولیت فرزند را مطرح می‌کنند.

این مسؤول ادامه داد: تأخیر در تصمیم به فرزند‌آوری می‌تواند، فرصت طلایی و سن مناسب زوجین برای یک بارداری سالم را مورد تهدید قرار دهد.

وی با اشاره به پیامدهای تک فرزندی اظهار داشت: تک فرزندی پدیده‌ای است که در جامعه کنونی رو به افزایش است و وابستگی شدید میان تک‌فرزندها با والدین علاوه بر آسیب‌پذیری بیشتر این کودکان، مانع برقراری ارتباط موثر با همسالان می‌شود.

سقازاده بیان داشت: تک فرزندها کانون توجه خانواده‌ها می‌شوند و این موضوع ممکن است به مروز زمان خانواده را فرزند‌سالار کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اثرات نامطلوب پدیده تک فرزندی به هم خوردن توازن و تعادل نسل است، ابراز داشت: این امر به گونه‌ای است که در سال‌های آینده بسیاری از واژه‌های خانوادگی مانند خواهر، برادر، عمه، عمو، خاله و دایی فقط یک مفهوم لغوی خواهند داشت.

این مسؤول با اشاره به باروری در خانم ها افزود: محدوده سنی مناسب برای بارداری در خانم‌ها  سن 18 تا 35 سالگی و بهترین سن بارداری 20 تا 30 سالگی است و در این فاصله سنی بدن بیشتر از هر زمان دیگری آمادگی برای باروری دارد.

 مدیر‌گروه سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی جیرفت با اشاره سن باروری در آقایان افزود: تاکنون تصور می‌شد که محدوده سنی مشخصی برای باروری آقایان وجود ندارد، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که افزایش سن در مردان موجب کاهش و غیر طبیعی شدن شکل سلول‌های جنسی اسپرم و کند شدن حرکات آن‌ها می‌شود.

وی ابراز داشت: با توجه به افزایش سن ازدواج در کشور هر گونه تأخیر در بارداری اول فرصت برای باروری سالم از دست می‌رود و همچنین با این تأخیرها فرصت تشخیص زودرس هر گونه ناباروری موجود احتمالی از دست می‌رود.

سقازاده با اشاره به فاصله مطلوب سنی بین فرزندان خاطرنشان کرد: بهترین فاصله بین بارداری‌ها از نظر ابعاد سلامت سه تا پنج سال در نظر گرفته می‌شود و همچنین با افزایش فاصله بین دو حاملگی به بیش از پنج سال ضمن کاهش فرصت‌های باروری سالم برای مادر و کودک خطرات بسیاری برای سلامت هر دو به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: با افزایش بیش از حد فاصله بین فرزندان امکان دستیابی به تعداد فرزند دلخواه در یک خانواده کمتر و همچنین فرصت بارداری با بهترین شرایط از مادر گرفته خواهد شد، بنابراین بهتر است، زوجین تعداد فرزندان دلخواه خود را در فاصله زمانی مناسب با رعایت اصول سلامتی به دنیا آورند.

انتهای پیام / 80031/ر40/

نظر شما