شناسهٔ خبر: 12931796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تهران و دهلی‌نو ۱۴ سند همکاری امضا می‌کنند

فارس

در جریان سفر نخست‌وزیر هند به تهران قرار است ۱۴ سند همکاری اقتصادی، سیاسی بین تهران و دهی‌نو امضا شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، ناریندا مودی نخست وزیر هند عصر امروز یکشنبه دوم خرداد در صدر یک هیأت سیاسی، اقتصادی و امنیتی وارد تهران می‌شود.

نخست‌وزیر هند در جریان این سفر دو روزه قرار است فردا صبح، دوشنبه در مجموعه فرهنگی‌، تاریخی سعدآباد توسط رئیس جمهور مورد استقبال رسمی قرار بگیرد.

در جریان سفر مودی به تهران علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور و شرکت در هیأت عالی‌رتبه دو کشور، 14 سند همکاری بین تهران و دهلی‌نو مورد امضا قرار خواهد گرفت.

یکی از مهم‌ترین اسنادی که بین ایران و هند مورد امضا قرار خواهد گرفت، سند مالی مربوط پروژه‌هایی بوده که هند قرار است در ایران به‌خصوص در بندرچابهار سرمایه‌گذاری کند.

همچنین در جریان این سفر پیش‌‌بینی شده تا یک سند سه‌جانبه بین ایران، هند و افغانستان تحت عنوان سند ترانزیت مورد امضا قرار بگیرد.

بر اساس این سند امکان و زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری دو کشور هند و افغانستان در بندر چابهار به‌ وجود می‌آید که بر این اساس حجم مبادلات تجاری هند و افغانستان با ایران به حد زیادی افزایش خواهد یافت.

گفتنی است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته ناریندا مودی نخست‌وزیر هند قرار است با رهبر معظم انقلاب دیدار کند.

ناریندرا مودی نخست وزیر هند پیش از سفر به تهران طی سخنانی گفته است: ایران و هند همکاری خود را در زمینه‌های تجاری، فناوری، سرمایه گذار، زیربنایی و امنیت انرژی توسعه می‌دهند.

وی مهمترین زمینه همکاری بین تهران و دهلی‌نو را بخش انرژی عنوان کرد و عنوان کرده است: همکاری دو کشور در میدان گازی "فرزاد بی" روابط ایران و هند را از روابط مشتری و فروشنده به شرکای واقعی در حوزه انرژی تغییر می‌دهد.

نخست وزیر هند تاکید کرده است: در روابط جدید ایران و دهلی‌نو، بندر چابهار به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می‌شود.

ناریندرا مودی با اشاره به اهمیت بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه گفته است: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار می‌تواند به نفع ایران، هند و کل منطقه باشد.

قرار است یک شرکت هندی 85 میلیون دلار به طور نقدی همچنین150 میلیون دلار با گشایش خط اعتباری برای توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری و بعد از ده سال تجهیزات و سرمایه گذاری های انجام شده را به طور رایگان به ایران واگذار کند.

توسعه بندر چابهار علاوه بر ایجاد زمینه دسترسی هند به بازارهای آسیای میانه و روسیه از طریق ایران با حجم مبادلات حدود 15 میلیارد دلاری از طریق این بندر سبب رونق اقتصادی در شرق ایران خواهد شد.

همچنین شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفته است: «محمداشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان برای امضای توافقنامه 3 جانبه بندر ترانزیتی چابهار بین ایران، افغانستان و هند روز دوشنبه به تهران سفر می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما