شناسهٔ خبر: 12869679 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نمایشگاه موضوعی کتاب ملاصدرا برپا می شود

نمایشگاه موضوعی کتاب ملاصدرا همزمان با سالروز بزرگداشت وی در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برپا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، نمایشگاه موضوعی کتاب ملاصدرا همزمان با روز بزرگداشت این فیلسوف ایرانی در کتابخانه حسینیه ارشاد برپا می شود.

صدر الدین محمد شیرازی، معروف به «صدرالمتالهین» و «ملاصدرا»، حکیم، عارف، محدث و مفسر بزرگ شیعه و اسلام در سال ۹۷۹ یا ۹۸۰ (نهم جمادی الاولی) هجری قمری در شیراز به دنیا آمد.

پدر ملاصدرا خواجه ابراهیم قوامی سیاستمداری دانشمند و مؤمن بود و با وجود داشتن ثروت و عزت و مقام، هیچ فرزندی نداشت ولی سرانجام بر اثر دعا و تضرع فراوان به درگاه الهی، خداوند پسری به او داد که نامش را محمد گذاشتند.

بی تردید، آشنایی او در جوانی اش با شیخ بهایی بود که سنگ بنای شخصیت علمی و اخلاقی اش را بنیان نهاد، تا استادش، سید امیرشمس الدین (میرداماد)، بلوغ بی نهایت را واضح تر برایش به تصویر کشاند. او، بهترین و زیباترین آیین شاگردی را ادا کرد، تا روزگاری، در صدر استادی جهانی از حکمت، قرار گیرد.

عرفان و فلسفه، او را به سمتی سوق می داد که خود می گوید: «وقتی دیدم زمانه با من سر جنگ دارد و به پرورش اراذل و جُهال مشغول است و روز به روز، شعله های آتش گمراهی برافروخته تر و نامردمی فراگیرتر می شود، ناچار روی از فرزندان دنیا برتافتم و دامن از معرکه بیرون کشیدم.»

از وی آثار درخشانی باقی مانده است كه برخی از آنها عبارتند از: اسفار اربعه، مبدأ و معاد، دیوان اشعار، حدوث العالم، مفاتیح الغیب، متشابهات القرآن.

کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به منظور بزرگداشت این حکیم و فیلسوف ایرانی، نمایشگاهی از منابع موجود و مرتبط با این شخصیت را روز شنبه اول خرداد در ساعات کار کتابخانه، برپا  می کند.

بازدید عموم علاقه مندان از این نمایشگاه آزاد است.

نظر شما