شناسهٔ خبر: 12805490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

از امروز هفته جوان در کشور آغاز می‌شود جمعیتی که تعدادشان حدود 24 میلیون نفر برآورد شده است

جوانی به وقت فراموشی

24 میلیون نفر گم شده‌اند، آنها آنقدر به دنبال شغل، ازدواج و مسکن می‌گردند که انگار فراموش می‌شوند. از جوانان ایرانی حرف می‌زنیم؛ افرادی که هرچند 5/31 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اما برای حل مشکلاتشان اراده‌ای نیست. کارشناسان از نبود متولی مناسب، تعامل فرابخشی و بی‌توجهی دولت به عنوان دلایلی که سبب فراموش شدن جوانان شده، یاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

امروز اولین روز هفته جوان و افرادی است که در آمارها شمرده می‌شوند، اما هنگام کار و عمل به حساب آورده نمی‌شوند، به همین دلیل این روزها بیش از 11 میلیون و 240 هزار فرد مجرد در کشور وجود دارد که در سن ازدواج قرار دارند، اما هر روز از آرزوهایشان فاصله می‌گیرند. در این بین مردان 20 تا 34 ساله جمعیتی برابر با پنج میلیون و 570 هزار نفر و خانم‌های 15 تا 29 ساله نیز جمعیتی برابر پنج میلیون و 670 هزار نفر دارند.

این درحالی است که باید سیل جمعیت جوانان بیکار و آنهایی که برای تهیه سرپناه به هر دری می‌زنند را نیز در نظر گرفت که مدت‌هاست خواسته‌هایشان برای برخی مسئولان تکرار شده است.

شورایی در کما

چشم بسیاری از جوانان برای حل چنین مشکلاتی به شورای‌عالی جوانان دوخته شده، اما اعضای این شورا آن طور که باید در این راه جدی نیستند تا آنجا که حدود 20 ماه از آخرین باری که این شورا تشکیل جلسه داده، می‌گذرد.

برخی کارشناسان معتقدند این شورا جدی گرفته نمی‌شود، چون رئیس‌جمهور آن را جدی نمی‌گیرد؛ زیرا اراده‌ای برای تشکیل این شورا به شکل مرتب نیست، اما می‌شد تصمیم‌های راهبردی و کلانی برای رفع مشکل جوانان گرفت. به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت برای کاستن از بار مشکلات جوانان باید در کنار سیاستگذاری در حوزه جوانان، وارد حوزه اجرا نیز بشود.

آن طور که خبرگزاری مهر گزارش داده، تنها جلسه شورای‌عالی جوانان در دولت یازدهم، مهر93 برگزار شد. این در حالی است که شورای عالی جوانان از زمان تاسیس در سال 1371 تاکنون 36 بار تشکیل جلسه داده است که 11 جلسه آن در دولت‌های پنجم و ششم، 15 جلسه در دولت‌های هفتم و هشتم و 9 جلسه در دولت‌های نهم و دهم بوده است. بنابراین سهم دولت یازدهم در توجه به مسائل جوانان تنها برگزاری یک جلسه شورای‌عالی جوانان بدون حضور رئیس‌جمهور است!

دولت ثابت کند

تاکنون بسیاری از دولت‌ها با شعار حمایت از جوانان و پرداختن به مسائل آنها،روی کار آمده‌اند، اما هیچ‌کدام آنطور که باید به مسائل جوانان نپرداخته‌اند به همین دلیل عباس قائید رحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح می‌کند چنانچه جوانان برای دولت در اولویت قرار دارند، دولت باید این مساله را ثابت کند یعنی حمایت از آنها را از مقام بخشنامه و توصیه فراتر ببرد.

او از اشتغال، ازدواج، مسکن و اوقات فراغت به عنوان مشکلات عمده جوانان یاد کرده و می‌افزاید: این مشکلات حل نشده باقی مانده چون اهل عمل نبوده‌ایم و تنها شعار داده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز تاکید می‌کند: برای برطرف شدن مشکلات جوانان هیات دولت و شخص رئیس جمهور باید وقت بیشتری بگذارند تا به این شکل وزارتخانه‌ها و سایر نهاد‌ها نیز برای برطرف شدن مشکلات جوانان تلاش کنند؛ زیرا به نظر می‌رسد فقط از این طریق می‌توان تصمیم‌هایی گرفت که ضمانت اجرایی پیدا کند.

مرگ تعامل بین بخشی

وزارتخانه و دستگاه‌های زیادی در برطرف شدن مشکلات جوانان نقش دارند، اما آنها مساله جوانان را فراموش کرده‌اند یا دوست دارند آنها را فراموش‌شده بدانند. درواقع آنها تمایل دارند به اهداف خود برسند،اما ازاین غافلند که بروز مشکل برای جوانان در نهایت سبب بروز مشکل برای آنها خواهد شد؛ زیرا برخی کارشناسان از حل نشدن مشکل جوانان به عنوان تهدید ملی یاد می‌کنند.

در این میان، کمتر وزارتخانه یا دستگاهی پیدا می‌شود که به جوانان اهمیت بدهد. برای نمونه آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان که برخی از اعضای شورای‌عالی جوانان هستند، هیچ‌وقت برای حل و فصل مشکلات جوانان قدمی جدی برنداشته‌اند.

این درحالی است که برخی کارشناسان تاکید می‌کنند در این بین برنامه‌ای در حوزه قانونگذاری و اجرا برای جوانان وجود ندارد یعنی برنامه مناسبی برای بهره بردن از این سرمایه خدادادی در کشور نوشته نشده است، به همین خاطر وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف در این راستا هزینه می‌کنند، اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

حسین طلا، عضو کمیسیون اجتماعی در این باره به جام‌جم می‌گوید: این شرایط سبب شده جوانان پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌ها، مهارتی نیاموخته باشند یا تلاش‌های آموزش و پرورش به حرفه‌آموزی ختم نشود.

علاوه بر این برخی کارشناسان به تلاش دولت پیشین برای حل مشکل مسکن جوانان اشاره کرده و می‌گویند: چون همه جوانب در نظر گرفته نشده بود طرح مسکن مهر نیز نتوانست مشکل مسکن جوانان را حل کند.

معاونتی در سایه

بیشتر کارشناسان انگشت اتهام کم‌کاری در حوزه جوانان را به سمت وزارت ورزش و جوانان و معاونت جوانان این بخش نشانه می‌روند، زیرا رسیدگی به امور جوانان در سایه ورزش قرار گرفته است. شاید به همین دلیل است که محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز با صراحت می‌گوید: برخلاف تمام تلاش‌های انجام شده برای پرداختن به مسائل جوانان، هنوز از لحاظ سیاسی و اقتصادی سایه ورزش بر حوزه جوانان سنگینی می‌کند.

هرچند برخی کارشناسان با نظر رستمی موافق هستند، اما برخی نیز تاکید دارند معاونت جوانان متولی مسائل جوانان است و به همین دلیل باید
پاسخگو باشد.

حسین طلا، عضو کمیسیون اجتماعی دراین باره اظهار می‌کند: این معاونت باید پاسخگوی مسائل جوانان باشد چون به‌عنوان متولی جوانان
شناخته می‌شود.

به گفته او، علاوه بر وزارت ورزش و جوانان در سایر نهاد‌ها و حتی در بین مردم نیز بیشتر توجه‌ها به سمت ورزش است، به همین خاطر جوانان و مسائل مربوط به آنها به حاشیه رفته است.

دستاورد، هیچ

دراین بین برخی کارشناسان نیز عملکرد معاونان جوانان را مورد نقد قرار می‌دهند، برای نمونه عسکر ملکی، مدیرکل پیشین دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان درباره دستاوردهای معاونت ساماندهی امور جوانان می‌گوید از آقای گلزاری معاون پیشین بجز تاکید بر علل طلاق و آسیب‌های خانواده عملکردی دیده نشد، این درحالی است که معاون کنونی نیز دستاورد قابل‌توجهی نداشته و به مسائلی مانند همایش بسنده کرده‌اند.

ملکی یادآور می‌شود: این درحالی است که مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان دانشجو و طلاب بارها به نکات قابل توجهی اشاره کرده‌اند و باید از منویات ایشان استفاده کرد، اما به نظر می‌رسد در معاونت جوانان به این مسائل توجهی نمی‌شود.

با توجه به اظهار نظر کارشناسان می‌توان گفت تا زمانی که جوانان از سوی دولت جدی گرفته نشوند یعنی تمامی وزارتخانه و دستگاه‌ها پرداخت به مسائل آنها و اجرای تصمیم‌های گرفته شده برای حل مشکلات جوانان را جدی نگیرند، نمی‌توان بر حل مشکلات آنها امیدوار بود.

مهدی آیینی

جامعه

برچسب‌ها:

نظر شما