شناسهٔ خبر: 12550173 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پژوهشگر ارشد مؤسسه کیهان مطرح کرد

برخی امروز نگران بازگو کردن نظرات امام راحل هستند/ذهن زدگی مفرط جریان اصلاحات

پژوهشگر ارشد مؤسسه کیهان گفت: برخی امروز نگران هستند از روی صحیفه امام (ره) راحل بخوانند و نظرات امام راحل را بازگو کنند، باید انفعال و مصلحت اندیشی موهوم را کنار گذاشت و به آسیب شناسی جبهه انقلاب پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پیام فضلی نژاد عصر امروز در برنامه‌ای با عنوان "رسالت جنبش روشنفکران مبارز در ایرانِ امروز بر اساس رهنمودهای رهبری" در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در دوران اصلاحات روشنفکران اصلاحات، خود را برای سیاست‌مداران خُرد، هزینه کردند و هر کدام در این اقدام از یکدیگر پیشی گرفتند و رسانه‌های خارجی نوشتند که با عبور سروش از خاتمی مشروعیت دوم خرداد و دولت اصلاحات فروپاشید و هژمونی آن‌ها به باد رفت.

وی افزود: همین موضوع در دوران اصولگرایان و احمدی‌نژاد تکرار شد، از سال 1382 و بعد از مجلس ششم، جریانی به نام جریان روشنفکران مسلمان که انسان‌های با دانش، قابل اتکا و فرهیخته‌ای بودند اشتباهی را که روشنفکران در دوران اصلاحات انجام دادند را تکرار کردند، اقدامات روشنفکران در دوران اصلاحات منجر به این موضوع شد که جریان روشنفکری دینی فروپاشید و به سیاست‌زدگی روزمره اتفاق افتاد و برخی از روشنفکران از کشور رفتند و کارکرد روشنفکری به کارکرد یک سیاست‌مدار خردپایی که هر روز توجیه مسائل سیاسی می‌کند، تنزّل پیدا کرد. 

وی گفت: تک تک روشنفکرانی که از احمدی‌نژاد حمایت کردند به سرعت سرخورده شدند اما این بار سرخوردگی از کسانی بود که داعیه اسلام ناب و عدالت طلبی داشتند و این موضوع، به مراتب هزینه بیشتری برای جریان فکری انقلاب اسلامی نسبت به دوران اصلاحات به همراه داشت.

فضلی نژاد تصریح کرد: روشنفکران مسلمان در این دوران به موضوعات مختلف متهم شدند و هر اشتباهی که سیاست‌مداران دولت احمدی‌نژاد انجام دادند به نام جبهه انقلاب نوشته شد، و باید 37 سال آلت دست شدن فرهیختگان مملکت به دست سیاست‌مداران باید پایان یابد.

برخی امروز نگران بازگو کردن نظرات امام راحل هستند

وی بیان کرد: نباید روشنفکران را به کلی ردّ و یا تأیید کرد، رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت بازرگان می‌فرمایند او عمری را در راه ترویج معارف اسلامی و سازگاری عقل و دین گذراند، اینکه افراد را به خاطر یک مورد کوچک به کلی ردّ کرد صحیح نیست از سوی دیگر باید به اصل آثار شهید مطهری، شریعتی و ... مراجعه کرد.    

پژوهشگر ارشد مؤسسه کیهان با بیان اینکه ما در یک جریان شناسی روبنایی منجمد قرار داریم، خاطرنشان کرد: برخی امروز نگران هستند از روی صحیفه امام راحل بخوانند و نظرات امام را بازگو کنند، باید انفعال و مصلحت اندیشی موهوم را کنار گذاشت و به آسیب شناسی جبهه انقلاب پرداخت، این یک اولویت است چراکه امروز جبهه انقلاب را به سطحی نگری، بی سوادی و به داشتن محاسبات روبنایی و متناقض متهم می‌کنند.

فضلی نژاد بیان کرد: ما دچار فقدان مطالعات زیربنایی هستیم، سال‌ها است که می‌گویم صحیفه امام راحل را بخوانید اما کسی توجه نمی‌کند، متأسفانه آنگونه که باید بر روی نظرات و آراء متفکران اسلامی کار نشد و از متفکران انقلاب مرجع‌سازی صورت نگرفت.

لزوم بازگشت به سرچشمه‌های فکری انقلاب

وی با بیان اینکه رسالت ما گسترش معرفتی انقلاب اسلامی در جهان است، گفت: ما باید به تعادل روشنفکری اسلامی برسیم و بر همه موضوعات را اشراف داشته باشیم، باید جلوی سیاست‌زدگی روزمرّه را گرفت و به متون اصلی مراجعه کرد از سوی دیگر از منویات رهبر معظم انقلاب می‌توان فهمید که باید به سرچشمه‌های اساسی و فکری انقلاب بازگردیم. 

سردبیر مجله عصر اندیشه تصریح کرد: امروز پس از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، جریان غربگرا فرصت نفوذ گسترده پیدا کرده است و این یک خسران برای انقلاب به شمار می‌رود و با رکود فکری موجود در وضعیت فکری بچه‌های انقلابی، شکست ایدئولوژیک منتفی نیست بنابراین ما به یک رفرم روش شناختی نیاز داریم، این رفرم نه تجدید نظر در اصول و نه در فروع است، از سوی دیگر انقلاب اسلامی محتاج جنبش روشنفکران مبارز است و باید جلوگیری کنیم که مقدرات ما به دست خرده سیاست مداران 2 جناح سپرده شود. 

وی گفت: باید توجه کرد که اصلاح طلبان در جریان فکری خودشان دچار ذهن‌زدگی مفرط شدند و اصولگرایان به عملگرایی مفرط مبتلا شدند که هر دوی این‌ها سمّی برای روشنفکران است، باید جبهه انقلاب با سلایق متفاوت سیاسی، دارای یک مخرج مشترک باشد و هر جا که از نظریه انقلاب اسلامی عدول می‌شود حساس شد. 

انتهای پیام/

نظر شما