شناسهٔ خبر: 12195179 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سرپرست اداره محیط زیست اسلامشهر خبر داد:

تحویل یک قطعه گاوچرانک به اداره محیط زیست اسلامشهر

جوان آنلاين / جوان آنلاين

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر از تحویل یک قطعه گاوچرانک به مامورین یگان حفاظت این اداره خبر داد

صاحب‌خبر -

رضا شایسته سرپرست  اداره حفاظت از محیط زیست اسلامشهر، اظهار کرد: برای دومین بار در هفته جاری در پی تماس تلفنی یکی از شهروندان، مبنی بر مشاهده و کشف یک پرنده در منطقه چهاردانگه اسلامشهر، مأمورین یگان حفاظت شهرستان بلافاصله به محل اعزام شدند و این پرنده را تحویل گرفتند .

وی بیان کرد: این پرنده که به دلایلی از ناحیه بال سمت راست آسیب دیده بود از راسته لک لک‌سانان و از تیره حواصیل‌ها و گونه گاوچرانک با نام علمی Bubulcus ibis بوده و جهت اقدامات درمانی و قابلیت رهاسازی در مناطق تحت مدیریت سازمان به کلینیک پارک طبیعت پردیسان تحویل شد .

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر تصریح کرد: گاوچرانگ پرنده‌ای است که از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار است و تابستان‌ها در مناطق ساحلی دریای خزر دیده می‌شود و تعدادی از آنها نیز زمستان‌ها در ایران باقی می‌مانند .

وی خاطرنشان کرد: این پرنده 50 سانتی متر طول دارد و نسبتا کوچک و سفید رنگ است. نرها از ماده‌ها بزرگ‌تر، اما کم و بیش همشکل هستند .

شایسته گفت: کمتر از حواصیل‌های دیگر به آب بستگی نشان می‌دهند و در نیزارها، بوته‌زارها و یا روی درخت‌ها در خشکی یا در مجاورت آب آشیانه می‌سازند و عمدتا در میان گله گاوهاست و از کنه‌های روی بدن گاوها تغذیه می‌کند .

وی در پایان ضمن قدردانی از افراد دوستدار طبیعت در تحویل به موقع پرندگانی که از زیستگاه خود خارج شده‌اند، متذکر شد: هنوز برنامه حفاظتی خاصی برای این گونه پرنده در نظر گرفته نشده است .

نظر شما