شناسهٔ خبر: 11915747 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مذاکره برای نامگذاری آرامگاه بزرگ علوی به عنوان «آرامگاه مشاهیر»

رایزن فرهنگی ایران در برلین از مذاکره با شهردار برلین برای نامگذاری آرامگاه بزرگ علوی به عنوان «آرامگاه مشاهیر» خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ رایزنی فرهنگی ایران در برلین در اقدامی به مذاکره با شهردار برلین برای نامگذاری آرامگاه مجتبی بزرگ علوی، از مترجمان نامدار کشور، به عنوان «آرامگاه مشاهیر» پرداخته است.

 

در این نامه آمده است:

 

جناب آقای میشائیل مولر
شهردار محترم شهر برلین

 

فوریه 2016 مصادف با نوزدهمین سالگرد وفات پروفسور بزرگ علوی(1904-1997) شرق‌شناس شهیر ایرانی‌تبار و صاحب کرسی استادی در مؤسسه ایران‌شناسی دانشگاه هومبولت است.

 

همانگونه که مطلع هستید براساس قوانین جاری در شهر برلین، پس از گذشت بیست سال، زمان نگهداری آرامگاه این شخصیت علمی_ دانشگاهی واقع در خیابان کلمبیا دام به پایان می‌رسد و این آرامگاه می‌تواند برای مقاصد و کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

لذا رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در برلین از دولت ایالتی برلین درخواست می‌نماید که آرامگاه بزرگ علوی که در حیات خود خدمات قابل توجه و ارزشمندی به شهر برلین کرده است، به عنوان «آرامگاه مشاهیر» اعلام و از آن حفاظت و نگهداری شود.

 

گفتنی است پروفسور بزرگ علوی از جمله دانشمندان شناخته شده ایرانی و آلمانی است که پایه‌گذار نخستین لغت‌نامه علمی فارسی_آلمانی و طرح و هماهنگ‌کننده کار تدوین کتاب‌های آموزشی مرجع برای زبان فارسی در دانشگاه هومبولت بود. علاوه بر آن بزرگ علوی در دوران خدمت خود به عنوان استاد دانشگاه هومبولت دانشمندان و پژوهشگران نامداری مانند پروفسور ورنر روندرمان و پروفسور مانفرد لورنتس را به جامعه آلمان تحویل داده است.

 

رایزنی فرهنگی ج.ا. ایران در برلین پیشاپیش احترامات فائقه خود را در راستای تعاملات میان فرهنگی ابراز می‌دارد.


رایزن فرهنگی
سیدعلی موجانی

نظر شما