شناسهٔ خبر: 11878516 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازیهای المپیک 2004 آتن

بیست و هشتمین دوره از بازی های المپیک در سال 2004 به میزبانی شهر آتن یونان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه دنیای ورزش   گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در این مطلب قصد داریم به بررسی تمامی ابعاد و جزئیات بیست و هشتمین دوره بازی های المپیک بپردازیم:
 
زمان برگزاری:    13 تا 29 ماه اوت 2004
تعداد کشورهای شرکت کننده:    201 کشور  
تعداد ورزشکارن:    10،625 ورزشکاران  
تعداد رشته های ورزشی:    28 رشته  
تعداد رویدادها:     301  ماده
 
المپیک 2004 آتن اولین بازیها پس از بازی های المپیک تابستانی 1996 بود که همه کشورها با کمیته ملی المپیک در آن حضور داشتند و این نشانه ی بازگشت بازی ها به شهری بود که المپیک برای اولین بار از آنجا آغاز شده بود. کشتی زنان با رقابت در چهار وزن اغاز به کار کرد.وتیم کریباتی و تیمور شرقی برای اولین بار وارد بازی های المپیک شدند.

آتن درطول جلسه 106 کمیته بین المللی المپیک که در 5 سپتامبر 1997 در لوزان برگزار شد، به عنوان شهر میزبان انتخاب شد. موفقیت آتن در تامین امنیت بازیهای 2004 تا حد زیادی مبتنی بر تاریخ المپیک آتن و تاکید بر نقش محوری یونان و آتن در ترویج المپیک و جنبش بازی های المپیک بود.

پس از همه دوره های رای گیری، آتن به راحتی رم را در پنجمین و آخرین رای شکست داد. کیپ تاون، استکهلم، و بوینس آیرس، سه  شهر دیگری بودند که قبل از رای گیری IOC حذف شدند.
شش شهر دیگر برنامه های کاربردی ارائه داده بودند، اما توسط کمیته بین المللی المپیک در سال 1996حذف شدند. این شهرها عبارت بودند از استانبول، لیل، ریو دو ژانیرو، سان خوان، سویل، و سن پترزبورگ.

این بازی های المپیک شاهد اولین بازگشت افغانستان به بازی ها از سال 1996 بود که با توجه به نگرش افراطی طالبان نسبت به زنان ممنوع شده بود اما در سال 2002 ابقاء شد.
کشتی زنان وشمشیربازی  سابر زنان برای اولین در بازی های سال 2004 ایجاد شد.
 
مراسم افتتاحیه

این مراسم با بیست و هشت ثانیه (تعداد المپیک¬ها تا آن زمان) شمارش معکوس و با صدای ضربان قلب آغاز شد. زمانیکه شمارش معکوس به پایان رسید، آتش بازی در آسمان بالای سر شروع شد.
 
پس از اجرای برنامه¬های هنری، رژه ملتها با حضور بیش از 10500 ورزشکار و راه رفتن زیر آپرچم 201 ملت آغاز شد. ملیت¬ها با توجه به حروف الفبای یونانی، فنلاند، فیجی، شیلی، و در آخر هنگ کنگ قبل از هیئت یونانی وارد استادیوم شدند. در این گردهمایی با رعایت سنت، رژه با کشور یونان آغاز و با کشور میزبان خاتمه می¬یافت. این رژه با حمل پرچم یونان باز و با تمامی هیئت یونانی بسته شد. رژه¬ی ورود هیأت نمایندگی افغانستان که رقبای زن برای اولین بار در بازی های المپیک شرکت می¬کردند، با واکنش مخاطبان و احساسات عالی همراه بود. هیئت عراقی نیز احساسات خود را نشان داند. همچنین راهپیمایی متحد نمادینِ ورزشکارانِ کره شمالی و کره جنوبی تحتِ یک کره¬ی متحد که با یک پرچم به رسمیت شناخته شده بود، جالب توجه بود.
 
هزینه ها
 
در ژوئن 2004، بی بی سی گزارش داد که هزینه های میزبانی بازی های المپیک نزدیک به 10 میلیارد تخمین زده شده. سفارت یونان در 13 نوامبر 2004، هزینه های میزبانی بازی های المپیک را درحدود 8954000000 دلار  برآورد کرد که شامل هزینه ساخت و ساز نمی شد، اما 1.08میلیارد یورو (1.35 میلیارد دلار) صرف هزینه های امنیتی شد.حدود 70.000 افسر پلیس در آتن و سالن المپیک در طول بازی های المپیک گشت می زدند. پس از همکاریِ آتن، ناتو و اتحادیه اروپا نیز حمایت خود را اعلام کردند.

برای اولین بار پخش کنندگان بزرگ برنامه ها اجازه پوشش تصویریِ بازی های المپیک برروی اینترنت را داشتند، به شرطی که این سرویس از لحاظ جغرافیایی برای محافظت از قراردادهای پخش در مناطق دیگر، محدود شده باشد.
 
3.9 میلیارد نفر در مقایسه با 3.6 میلیارد در بازی های سیدنی به پوشش تلویزیونی دسترسی داشتند.
 
مراسم اختتامیه
در مراسم اختتامیه¬ی بازی های المپیک آتن سال 2004، بالن¬ها در حال پایین آمدن بودند.
بازی در 29 آگوست  2004 به پایان رسید. مراسم اختتامیه در ورزشگاه المپیک آتن که 16 روز قبل افتتاح شده بود برگزار شد. حدود 70.000 نفر برای تماشای مراسم در ورزشگاه جمع شده بودند.
 
ایران در بازیهای المپیک  
 
تعداد ورزشکاران ایران: 38 تن، جودو(7)، مشت زنی(1)، دوچرخه‌سواری(4)، تیراندازی(1)، وزنه‌برداری(5)، تکواندو(2)، دوومیدانی(2)، شنا(1)، تنیس روی میز(1) ، کشتی فرنگی(6)، کشتی آزاد(7)
 
نتایج کاروان ورزشی ایران:
وزنه‌برداری: حسین رضازاده (طلا)، شاهین نصیری‌نیا (چهارم)
تکواندو: هادی ساعی (طلا)، یوسف کرمی (برنز)
کشتی فرنگی: سجاد برزی (چهارم)
کشتی آزاد: مسعود مصطفی جوکار (نقره)، مجید خدایی (پنجم)، علیرضا حیدری(برنز)، علیرضا رضایی (نقره)

.نتیجه: تیم ایران با کسب 2 مدال طلا، دو نقره و دو برنز در رده بیست و نهم جای گرفت
 
 
 

نظر شما