شناسهٔ خبر: 11869005 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

باران؛ مهمان ناخوانده سیزده‌بدر

- روز طبیعت سال ۹۵ باران مهمان تهران بود.

صاحب‌خبر -

روزي كه شهروندان تهراني قرار بود در بيش از 2هزار و 135 بوستان شهر سيزده‌بدر خود را بگذرانند، بيشتر در خانه ماندند و تعداد اندكي از شهروندان سيزدهمين روز نوروز را در دامان طبيعت گذراندند.مديريت شهري پايتخت نيز اگرچه اقدامات گسترده‌اي براي روز طبيعت پيش‌بيني كرده بود، با بارش باران، علاوه بر خدمات گسترده‌اي كه در بوستان‌هاي پايتخت به شهروندان ارائه كرد، به رفع آبگرفتگي معابر نيز پرداخت.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران از آماده باش تمام نيروها در 120ايستگاه آتش‌نشاني و استقرار 547نفر در 104نقطه شهر تهران همچون پارك‌هاي جنگلي، بوستان‌هاي بزرگ، پاكسازي و جمع‌آوري پسماند در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها، توزيع 13تن كيسه زباله در بين شهروندان در بوستان‌ها و... خبر داد. مجتبي عبداللهي همچنين گفت كه بيش از 5 هزار نيروي خدمات شهري در آماده باش كامل براي رفع هرگونه آبگرفتگي معابر بودند. باران در روز طبيعت، شايد بيش از هر كسي شهروندان تهراني را غافلگير كرد. اگرچه سازمان هواشناسي خبر از بارش باران در تهران و بسياري از شهرهاي كشور داده بود، اما مردم پيش‌بيني كرده بودند با وجود بارش باران، باز هم به دامان طبيعت بروند كه البته سرماي هوا اين فرصت را از مردم گرفت و تعداد اندكي از شهروندان سيزده‌بدر خود را در بوستان‌هاي شهر گذراندند.

مجتبي عبداللهي به سيل سال گذشته رودخانه كن در فصل بهار اشاره كرد و گفت: با توجه به‌احتمال طغيان رودخانه كن تيم‌هاي ويژه‌اي در اين محل مستقر شدند‌. همچنين 2 اكيپ غواصي در درياچه چيتگر و بوستان ياس -براي سدهاي ماملو و لتيان- در آماده‌باش كامل بودند تا درصورت بروز حادثه به محل‌هاي فوق اعزام شوند. عبداللهي گفت كه تيم كوهستان نيز در ايستگاه 5 تله‌كابين توچال مستقر شد به علاوه اينكه در ايستگاه اول تله كابين و ايستگاه 64ولنجك نيز به‌دليل افزايش حجم ورودي و خروجي شهروندان در آماده باش كامل بود.

تلاش گسترده مديريت شهري و شهروندان به‌منظور داشتن يك روز پاك در سال‌هاي گذشته، جلوه‌اي تازه به‌خود گرفته‌است. مديريت شهري با طراحي برنامه‌هاي آموزشي گسترده در تلاش است تا مشاركت بيشتر ديگر شهروندان را جلب كند، از سوي ديگرشهروندان تهراني نيز به‌منظور اجراي بهتر و دقيق‌تر اين آموزش‌ها گام‌هاي خوبي برداشته‌اند. عبداللهي با اشاره به پاكسازي و جمع‌آوري پسماند در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها كه پس از پايان روز طبيعت توسط كارگران صورت گرفت، گفت: براي فرهنگسازي 2نوع نايلكس در بين شهروندان توزيع شد.

عبداللهي اضافه كرد:150هزار عدد نايلكس (حدود 3تن) براي توزيع در بين شهروندان در اختيار مناطق گذاشته شد ضمن اينكه نايلكس‌هاي ديگري نيز به‌صورت دسته دار با عنوان طرح «سفيران سبز زمين» و با 2شعار «من زباله خودم را از ماشين به بيرون پرت نمي‌كنم» و «زباله خود را در طبيعت رها نمي‌كنم» همراه با يك بروشور قبل از شروع سال از مبادي خروجي و ورودي از طريق 2گروه سمن زيست‌محيطي توزيع شد كه داخل آن مسابقه‌اي طراحي و تعريف شد. به گفته عبداللهي جوايز اين مسابقه در هفته زمين پاك اهدا و به برندگان دوچرخه و موتور برقي كه جزو حمل‌ونقل پاك محسوب مي‌شود، اهدا مي‌شود. وي از راه‌اندازي كمپيني با نام «10 قدم» در فضاي مجازي خبر داد و گفت:در اين كمپين هر فردي 10قدم اطرافش در پارك را پاكسازي مي‌كند.

همچنين ايجاد غرفه آب آشاميدني در بوستان‌هاي جنگلي‌، برنامه‌ريزي براي توزيع آب معدني در چندين نقطه، تأمين و كنترل روشنايي كليه بوستان‌هاي شهر تهران، نظافت پارك‌ها و تمام سرويس‌هاي بهداشتي، نصب اجاق‌هاي سيار در بوستان‌هاي جنگلي، هماهنگي با سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني براي تأمين ايمني، ايجاد سيستم صوتي در 830بوستان، برگزاري نماز جماعت در 120بوستان سطح شهر تهران، نصب تابلوهاي هشداردهنده ‌ اطراف درياچه‌ها و پارك‌هاي جنگلي، نصب شعارهاي آموزشي در كليه بوستان‌ها و... از ديگر برنامه‌هايي است كه در روز طبيعت و براي رفاه حال شهروندان در بوستان‌هاي شهر تهران برگزار شد.

نظر شما