شناسهٔ خبر: 11417190 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

محمود ميريان ؛ چهره ماندگار در شرافت و شهرسازي

رسم خوشايند تر همين است كه ما افراد فرهيخته و تاثير گذار و آنهايي را كه براي تعالي ايران از عمر و زندگي مايه گذاشته اند را در زمان حياتشان تقدير و تحسين كنيم .

صاحب‌خبر -

قانونعباس ميرزا ابوطالبي (معاون وزيرمسكن در دولت اصلاحات)

رسم خوشايند تر همين است كه ما افراد فرهيخته و تاثير گذار و آنهايي را كه براي تعالي ايران از عمر و زندگي مايه گذاشته اند را در زمان حياتشان تقدير و تحسين كنيم . اين اقدام اگر چه ممكن است تاثيري در خود فرد نداشته باشد اما براي جامعه و نسل جوان قطعا موثر خواهد بود . اين روزها كه از گوشه و كنار مكررا اخبار فساد و اختلاس به گوش مي رسد ما وظيفه داريم تا چهره هاي ماندگار را به نسل جوان معرفي كنيم و اجازه بدهيم كه فرزندان ما بدانند كه هنوز دوران آدم هاي تحصيل كرده و پر تلاش و موفق كه آلوده ثروت و شهرت و تباهي نشده اند به پايان نرسيده است.

خدا را شكر كه من تقدير از يكي از اين انسان هاي باشرف و موفق را به چشم خود ديدم . با سيد محمود ميريان سالها دوستي  و همكاري داشته ام . در زندگي و مشاغل اداري پستي  و بلندي هاي زيادي را ديد اما تن به پستي نداد . اگر چه او اكنون براي بسياري چهره ماندگار معماري و شهرسازي است اما براي من «چهره ماندگار شرافت و شهر سازي» است. دانش ، تجربه ، تواضع و پزهيزگاري همه را در خود يك جا جمع كرده است تا به ما نشان دهد كه زندگي فراتر از آن چيزي است كه به چشم مي آيد . جايزه دادمان فرصت داد تا ما دوباره ميريان را بشناسيم اما ميريان كيست؟

سال های فعالیت مهندس سید محمود میریان معمار برجسته ایرانی از عدد 30 رد شده  است . او پله های پیشرفت را طی سال های مختلف تا رسیدن به عنوان چهره شهرسازی و معماری برجسته یکی یکی طی کرد تا این که به‏ عنوان چهره ماندگار در معماری و شهرسازی، استاد نمونه دانشگاه تهران، پژوهشگر برجسته کشور و استاد نمونه دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی کشور انتخاب و معرفی شد.

میریان مدرک کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد معماری را از دانشگاه ایالتی جورجیانیک آمریکا و مدرک کارشناسی ارشد خود  را در رشته شهرسازی از دانشگاه تهران اخذ نموده است. همچنین دانشجوی مقطع دکتری شهرسازی دانشگاه برلین آلمان، عضو شورای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، عضو کمیته علمی نخستین همایش توسعه شهری پایدار،رئیس و دبیر هیأت های علمی و اجرایی همایش بین الملی شهرهای جدید از دیگر سوابق علمی این معمار برجسته ایرانی است. 

وی پس از یک دوره وقفه 8 ساله بار دیگر از سال 1392 به عنوان عضو هیات مدیره در شرکت مادر تخصصی شهرهاي مشغول به خدمت شد. از جمله خلاصه سوابق کاری او می توان به: مدیرکل سازمان مسکن و شهرسازی استان هرمزگان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، همکاری و معاونت در سازمان نوسازی شهر تهران، عضویت در هیئت مدیره (نایب رئیس) شرکتهای نوسازی در مناطق 10، 11 ، 12 و 15 شهر تهران، عضو هیئت مدیره شرکت نوسازی ساختمان تهران، عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران، عضو جامعه مهندسان شهرساز کشور و ... اشاره کرد.

او طی سال های 1376 تا 1386 نیز به عنوان معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل در شرکت عمران شهرهای جدید حضور داشت و به دلیل شناخت و تاثیرگذاری به ایشان لقب پدر شهرهای جدید را دادند.

میریان، در حالی به عنوان پدر شهرهای جدید لقب گرفته است که در این زمینه نظرات متمایزی دارد، وی معتقد است:  شهرهای جدید به عنوان یک معقوله متمایز و جدا از سایر انواع توسعههای شهری در کشور بوده و نکتههای جدیدی را در بر دارند.

مدیریت صحیح ، تغییر سنبل و تحولات در شهرهای جدید با به کارگیری برنامه ای مشخص، ارادهای قوی و مدیریتی صحیح از نکات با اهمیتی است که میریان به اجرای آن تاکید می کند و معتقد است با اجرای این تحولات می توان به تمام اهداف توسعهای مورد نظر دست یافت

 منابع بسیار زیاد از اراضی، وجود نیروهای با تجربه و ارزشمند و همچنین قانون ایجاد شهرهای جدید را امتیاز این مناطق در اجرای امور توسعهای و سرمایهگذاری است که میریان معتقد است بدون شک با بهرهمندی از این موارد میتوان تمامی اهداف موجود در حوزه شهرهای جدید را محقق و به آنها دست یافت چرا که قانون ایجاد این شهرها تمامی عوامل لازم در این مسیر را پیشبینی در نظر گرفته است.

آن طور که عضو سابق هیئت مدیره کشور می گوید: ما طی ۲ الی ۳ دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر شهرنشینی بوده، به گونهای که درحال حاضر درصد روستانشینان به شهرنشینان به ۲۵ دربرابر ۷۵ درصد کاهش یافته است.از این رو با توجه به آمار جهانی رشد شهرنشینی نه تها در ایران بلکه در سراسر جهان گسترش داشته است و آمار تعداد شهرها را از۴۵۰ شهر در سال ۱۳۵۵ به ۱۲۵۰ شهر رسانده است که قطعا نشان از جریان قوی توسعه شهری در کل دنیا دارد.

میریان وجود برنامهای مشخص برای پیشبرد جریان توسعه در کشور را امری ضروری می داند و معتقد است: شهرهای جدید یکی از شاخصهای توسعه در کشور به شمار میروند که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند، ما در حال حاضر دارای ۱۸ شهر جدید در حال توسعه بوده و ۱۴ شهرجدید دیگر نیز در برنامه توسعه خواهیم داشت که خوشبختانه با وجود تمامی ناهمواریهای موجود توانستیم به بخش زیادی از اهداف توسعهای خود در این شهرها برسیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همچنین با تأکید بر اهمیت نقش مردم در ساخت و سرمایهگذاریهای آتی در شهرهای جدید حضور مردم در این شهرها و انتخاب ایجاد سرپناه برای خودشان در این مناطق موثر می داند و معتقد است این اقدام ضمن توسعه شهرهای جدید سرمایههای بسیاری را با خود به داخل شهر روانه سازد.

 گفتنی است: به منظور استمرار ارج نهادن به خلاقیت و پویایی و ایجاد فضای رقابتی در مسیر توسعه شهری، نهادینه ساختن فرهنگ تقدیر از چهرههای ارجمند و نخبگان پیشرو در این حوزه با حفظ تعامل میان سازمانهای تأثیرگذار راه و شهرسازی، در دومین دوره جایزه دادمان که توسط مرکز متخصصین راه و شهرسازی در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ در سالن اجلاس سران برگزار شد میریان به عنوان چهره شهرساز برجسته موفق به اخذ جایزه پروژه برتر و چهره شهرساز برجسته شهرسازی از جایزه دادمان شد.

همایش جایزه دادمان اسفند ماه هر سال توسط مرکز متخصصین راه و شهرسازی با همکاری بنیان چهرههای ماندگار برگزار میشود

اولین دوره همایش با عنوان همایش تقدیر از چهرههای ماندگار و کارآفرینان برتر راه و شهرسازی-جایزه دادمان» در تاریخ 18 اسفند 1395 در سالن اجلاس سران برگزار شد.

دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و معاونین ایشان، مقامات شهرداریتهران و سایر کلانشهرها، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، مسئولین انجمنهای فعال در حوزه راه و شهرسازی و خانواده شهید رحمان دادمان از جمله مهمانان این برنامه بودند

در اولین دوره این همایش از چهرههای ماندگار راه و شهرسازی تقدیر به عمل آمد و به تعدادی از پروژههای شاخص در سه حوزه ابنیه و ساختمان، راه و ترابری و معماری و شهرسازی تندیس جایزه دادمان اهدا شد

شایان ذکر است این همایش مزین به نام زنده یاد شهید رحمان دادمان، وزیر راه و ترابری دولت هفتم است که در جریان مأموریت کاری در سال 1380 بر اثر سقوط هواپیمای یاک 40 همراه با جمعی از نمایندگان استان گلستان به درجه رفیع شهادت نائل شد. پیش تر،

نظر شما