شناسهٔ خبر: 1120215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از آمادگی مشروط علاوی برای شرکت در دولت العبادی تا توافق بر سر توزیع پست‌ها

رهبر ائتلاف الوطنیه و نخست‌وزیر اسبق عراق اعلام کرد که در صورت برآورده شدن خواسته‌های فراکسیون وی، در دولت حیدر العبادی شرکت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

رهبر ائتلاف الوطنیه و نخست‌وزیر اسبق عراق اعلام کرد که در صورت برآورده شدن خواسته‌های فراکسیون وی، در دولت حیدر العبادی شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ایادی علاوی، رهبر ائتلاف الوطنیه و نخست‌وزیر اسبق عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی این کشور گفت: در صورتی که خواسته‌های فراکسیون من برآورده شود، نقش کارآمدی در دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر مکلف عراق خواهم داشت.

وی خواهان دولتی فراگیر شد که مورد پذیرش تمامی عراقی‌ها باشد.

همچنین حکیم در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما با ائتلاف الکردستانی بر سر پایان دادن به برخی اختلافات به جز دو مساله به توافق رسیده‌ایم.

به گزارش منابع آگاه، این دو مساله به مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و اوضاع پیشمرگ مربوط است.

عمار حکیم با تاکید بر اینکه مقابله با گروه "دولت اسلامی" (داعش) از اولویت‌های دولت آتی خواهد بود از تمامی گروه‌های سیاسی خواست تا نامزدهایی را که شایستگی و لیاقت کافی دارند، معرفی کنند.

همچنین انتقار علاوی، مشاور رسانه‌ای ایاد علاوی اعلام کرد: دیدارهایی که علاوی با فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، ابراهیم جعفری، رهبر ائتلاف اتحاد ملی یا عمار حکیم داشته بسیار مهم بوده است و ما از دولت العبادی حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص موضع ائتلاف اتحاد ملی نسبت به لیست پیشنهاداتی که ائتلاف الوطنیه ارائه کرده، گفت: موضوع ائتلاف ملی موضعی خوب است و این مساله ما را ترغیب می‌کند که وارد مذاکراتی شویم که احتمالاً نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

حامد المطلق، یکی از رهبران ائتلاف الوطنیه نیز اعلام کرد: لیست پیشنهادات ما شامل پایان دادن به هرگونه شلیک خمپاره به سمت شهرها، منحل کردن شبه‌نظامیان، تقویت کارآمدی مؤسسات کشور و مسائلی در خصوص محاکمه و مجازات و عفو عمومی است.

همچنین سعدی احمد بیره، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد: لیستی که هیات مذاکره‌کننده کردستان به حیدر العبادی ارائه کرده شامل 10 مساله اساسی از جمله ماده 140 قانون اساسی، مشکلات اقتصادی میان اربیل و بغداد و مساله نفت و گاز، نیروهای پیشمرگ، مشارکت واقعی در دولت عراق، آوارگان و چند مساله دیگر است.

عرفات کریم، معاون حزب دموکرات کردستان نیز اعلام کرد که کردها این بار از منصب وزارت‌ خارجه صرف نظر می‌کنند چرا که ائتلاف شیعی خواهان در اختیار گرفتن این منصب است.

یک منبع کرد مسئول اعلام کرد که کردها هوشیار زیباری، وزیر خارجه دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق را برای تصدی پست معاون نخست‌وزیر معرفی خواهند کرد.

هوشیار زیباری، نیز در سخنانی تاکید کرد: میان طرف‌های سیاسی در خصوص پایان دادن به اختلاف و موافقت با ساختار دولت جدید، توافق وجود دارد و ما در واقع وارد مذاکرات و گفتگوهای گسترده شده‌ایم.

از سوی دیگر، حیدر العبادی، نخست‌وزیر مکلف عراق در دیدار با نیکلای ملادینف، فرستاده سازمان ملل به عراق تاکید کرد: مذاکرات تشکیل دولت روال طبیعی خود را دنبال می‌کند و فراکسیون‌های سیاسی باید شرایط عراق را برای سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت در نظر بگیرند.

العبادی همچنین با ملادینف در خصوص مساله آوارگان عراقی و اوضاع امنیتی و سیاسی بحث و گفت‌و‌گو کرد.

در همین راستا صباح ساعدی، نماینده فراکسیون جریان الاصلاح اعلام کرد که توافق‌های اخیر میان فراکسیون‌های سیاسی برای توزیع وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده که بر اساس آن ائتلاف اتحاد ملی سه وزارت‌خانه کلیدی وزارت دفاع، دارایی و خارجه و ائتلاف "اتحاد گروه‌های ملی"، وزارت برنامه‌ریزی و کشور و ائتلاف کردها وزارت نفت را در اختیار خواهند داشت.

انتهای پیام

نظر شما