شناسهٔ خبر: 10970388 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت/

بانکها بنگاههای خود را به هلدینگ‌های زیر مجموعه نفروشند/ تجدید ساختار مالی بانک‌ها با فروش بنگاه‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه

مشاور معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با تاکید بر ضرورت تجدید ساختار مالی بانک‌ها، تاکید کرد: بانک‌ها از روش‌های حساب آرایی، تغییر طبقه بندی و انتقال صوری بنگاه‌ها به هلدینگ‌های تابعه به جای عرضه و فروش آن پرهیز می‌کنند.

صاحب‌خبر -

رفع تحریم‌های بانکی و بازگشایی سوئیفت، فرصت مناسبی را برای برقراری مجدد روابط بانک های ایرانی با بانکهای خارجی فراهم کرده است، اما ساختار نامناسب ترازنامه برخی از بانک‌های دولتی و غیردولتی باعث شده است تا علی رغم رفع موانع سیاسی برای اتصال بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارجی، مقررات و ضوابط بانکداری بین المللی و منطقه ای از جهت مقررات موسوم به بازل مانع از ورود این دسته از بانک‌ها به بازارهای بین‌المللی شود.

عمده مشکل بانک‌ها مربوط به ساختار مالی، ترازنامه و کفایت سرمایه است که بخش قابل توجه این مشکلات نشاٴت گرفته از ورود بانکها به بنگاهداری و تملک سهام شرکت‌هاست. صرف نظر از اینکه بانک‌ها از روی اراده و به لحاظ تصمیمات مدیریتی دست به تملک بنگاه‌ها و شرکت‌های مختلف زده و یا اینکه بنگاه‌ها را به صورت مابه‌ازای مطالبات خود تملک کرده‌اند.

وجود بنگاه‌ها در ترازنامه بانک‌ها باعث عدم انطباق ساختار سرمایه با مقررات نظارتی (بازل) شده است و ضرورت دارد مسئولان بانکی خیلی سریع نسبت به تجدید ساختار مالی و ترازنامه خود و منطبق کردن آن با مقررات نظارتی بین المللی اقدام کنند.

شرایط فعلی اقتصاد کشور و فرصت های به وجود آمده در پساتحریم وضعیت ویژه و خاص را برای بازار پول و بازار سرمایه کشور به وجود آورده است که مدیریت نحوه خروج بانک‌ها از بنگاهداری را می تواند به یک فرصت ارزشمند در بازمهندسی و تجدید ساختار بانک‌ها و همچنین کمک به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار تبدیل کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شورای پول و اعتبار، بانک‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان بورس و اوراق بهادار باید در خروج بانک‌ها، از بنگاهداری موارد زیر را در نظر داشته باشند:

1- با توجه به شرایط حاکم بر عرضه و تقاضای بازار سرمایه در واگذاری سرمایه بورسی تسریع نمایند. وضعیت خوب و مثبت بازار سرمایه و رشد سریع اکثر نمادهای بازار و استقبال سرمایه‌گذاران باعث فروش سریع سهام به قیمت مناسب می‌شود.

مضاف بر اینکه عرضه سهام در شرایط فعلی باعث پاسخگویی به بخش قابل توجهی از تقاضای بازار می‌شود و در نتیجه از ایجاد حباب احتمالی قیمت‌ها به علت فزونی تقاضا بر عرضه جلوگیری می‌کند.

2- بانک‌ها از روش‌های حساب آرایی، تغییر طبقه بندی و انتقال صوری بنگاه‌ها به هلدینگ‌های تابعه به جای عرضه و فروش آن پرهیز کنند. زیرا عرضه و فروش سهام باعث ورود نقدینگی به بانک‌ها می‌شود و علاوه بر اصلاح ساختار مالی آنها، افزایش توان تسهیلات‌دهی را به دنبال خواهد داشت.

3- بانک‌ها هم زمان با خروج از بنگاهداری، ساختار سرمایه خود را متناسب با بازل (2) اصلاح و با توجه به اینکه بانک‌های بزرگ بین المللی، بانک‌های امریکایی و اروپایی در حال گذار از بازل(2) به بازل(3) هستند. زیرساخت‌ها و بستر لازم را برای انطباق عملیات بانکی با مقررات بازل (3) را فراهم سازند.

منصور علی رحیمی باغ ابریشمی

مشاور معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/1L0EXX

نظر شما