شناسهٔ خبر: 1095927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

امید زندگانی بازیگر سینما و تلوزیون

سنگ اندازی‌ها، تحقق وعده‌های فرهنگی را به تاخیر انداخته است

امید زندگانی بازیگر سینما و تلوزیون معتقد است دولت یازدهم با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای در حوزه‌های مختلف رو به رو شده است که هجمه گروه های تندور یکی از این مشکلات پیش بینی نشده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب- سرویس فرهنگی: این بازیگر جوان سینما و تلوزیون فرزند سیاوش زندگانی از موسیقی دانان به نام کشور است و در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی زیادی تاکنون ایفای نقش کرده است. 

وی درباره عملکرد فرهنگی دولت یازدهم به «آفتاب» گفت: «من به عنوان یک  هنرمند و نه به عنوان یک آدم سیاسی مشکلات و مسائل فرهنگی را بررسی می کنم. با در نظر گرفتن این دیدگاه باید بگویم که دولت یازدهم از زمان سر کار آمدن با یک سری مشکلات مواجه شد. هجمه گروه‌های تندروی سیاسی که بخشی از مشکلات به وجود آمده در حوزه فرهنگ بود باعث شد برخی از وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم به تاخیر بیفتد. اگرچه من امید دارم این فشارها از روی دولت برداشته شود.»

امید زندگانی به رفتارهای چندگانه در حوزه فرهنگ پرداخت و گفت: «متاسفانه چندپارگی در حوزه فرهنگ هنوز در کشور ما وجود دارد هیچ کس مسئول مستقیم فرهنگ نیست و همه هم خود را دلسوز جامعه فرهنگی می دانند. نگاه سلیقه ای و چندگانه عاملی است که  سبب بازدارندگی  رشد فرهنگی در کشور ما شده است. همین مسئله سبب شده که مشکلات اصلی جامعه نتواند خودش را در آثار هنری نشان دهد.»

زندگانی افزود: «گاهی می شنویم که گفتن مشکلات  را به اشتباه سیاه‌نمایی تعبیر می‌کنند.  فراموش نکیم پرده سینما از ابتدا پرده‌ای سیاه بود و بعد بر روی آن  تصاویر زیبا و رنگی شکل گرفت.»

زندگانی افزود: «من به عنوان یک شهروند معتقدم باید هنر را به شکل غیر سیاسی نگاه کنیم و به هنر اجازه نفس کشیدن بدهیم و باور کنیم که هنر می تواند بسیاری از مشکلات را در فضای اجتماعی طرح کرده و زمینه حل آن را فراهم آورد.»

زندگانی به انتظارات جامعه هنری از مسئولان فرهنگی دولت پرداخت و تاکید کرد: «افزایش حجم تولیدات سینمایی، به کارگرفتن فعالانه هنرمندان سینما و افزایش بودجه های فرهنگی و هنری، خواسته هایی واقعی جامعه هنری است. خواسته هایی که نباید در هیاهوهای سیاسی گم شود.»

انتقاد به سلیقه‌ای برخورد کردن با آثار هنری موضوعی است که به شدت مورد انتقاد هنرمندان قرار گرفته است. به تازگی خسرو معصومی کارگردان فیلم توقیف شده خرس نیز به این مشکل اشاره کرده و گفته بود: «توقیف فیلم خرس تا کنون سه سال می گذرد. من به عنوان سازنده فیلم بر این باورم که توقیف خرس عادلانه نبوده است و براساس  سلیقه اعمال شده است.»

نظر شما