شناسهٔ خبر: 10829352 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

عملکرد بانوان، ووشوي ايران را متحول کرد

حسين‌اوجاقي‌ سرمربي تيم ووشوي ايران در مورد وضع فعلي ووشو گفت: خوشبختانه برنامه‌ريزي‌هاي خوبي براي ليگ ووشو انجام شد به طوريکه برگزاري اين مسابقات هيچ تداخلي با برنامه‌ها و اردوهاي تيم ملي نداشت.

صاحب‌خبر -

 

اوجاقي: مي‌توانيم تيم اول دنيا شويم

حسين‌اوجاقي‌ سرمربي تيم ووشوي ايران در مورد وضع فعلي ووشو گفت: خوشبختانه برنامه‌ريزي‌هاي خوبي براي ليگ ووشو انجام شد به طوريکه برگزاري اين مسابقات هيچ تداخلي با برنامه‌ها و اردوهاي تيم ملي نداشت. قرار است به مدت دو روز مسابقات قهرماني کشور و انتخابي اردوي تيم ملي در شهرستان قم برگزار شود. در پايان اين مسابقات نفرات برتر هر استان و همچنين ووشوکاراني که امسال مدال‌آور بودند به اردوي تيم ملي دعوت مي‌شوند.

او همچنين در مورد شرايط و کيفيت ليگ برتر گفت:در حال حاضر 10 تيم در قالب دو گروه 5 تيمي در مسابقات ليگ حضور دارند و ملي‌پوشان در تيم‌هاي باشگاهي مشغول به فعاليت هستند. شرايط ليگ از دو بعد بسيار مفيد است: يکي از اين جهت که ورزشکاران هميشه در شرايط آمادگي به سر مي‌برند و ديگر از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه است و کمک مالي خوبي به فدراسيون مي‌شود.تيم‌هايي مانند دانشگاه‌ آزاد، پارس جنوبي و شهرداري بندرعباس از تيم‌هاي ريشه‌دار و باسابقه ليگ‌برتر هستند. رقابت اصلي در ليگ برتر براي کسب عنوان قهرماني بين 5 تيم بالاي جدول است و ملي‌پوشان در اين چند تيم پخش شده‌اند و همين مسئله باعث شده از لحاظ فني ووشو ايران در جايگاه نسبتا خوبي قرار بگيرد.

سرمربي تيم ملي ووشو در ادامه به مسابقات پيش روي تيم ملي اشاره کرد و گفت: يکي از مهمترين مسابقات ما قهرماني آسيا و رقابت‌هاي جام جهاني است که سال آينده در کشور روسيه برگزار مي‌شود. در اين پيکارها جدي‌ترين رقيبب ما کشور چين خواهد بود چرا که اين رشته متعلق به آنهاست. البته ووشوکاران و حتي خودم من توانستيم در چند اوزان کشور چين را شکست دهيم اما به هرحال قدرت مسلم اين رشته چيني‌ها هستند و اميدوارم مسئولان با حمايت خود شرايطي فراهم کنند تا ما خودمان را به سطح آنها نزديک کنيم.در مسابقات جهاني که در کشور اندونزي برگزار شد تيم ما نمايش خوبي ارائه داد و با کسب 6 مدال در جايگاه دوم قرار گرفت. يکي از مهمترين اتفاقاتي که در چندسال اخير ووشوي ايران را متحول کرد عملکرد خيره‌کننده بانوان در اين رشته بود. به طوري که زهرا کياني نوجوان 16 ساله در مسابقات ووشو قهرماني جهاني اندونزي توانست در رشته تالو به مدال نقره برسد و اولين مدال تاريخي اين رشته توسط يک دختر نوجوان به دست آمد.در اين چندسال فدراسيون با جديت و پيگيري مداوم خانه ووشو را احداث کرد امابا توجه به پتانسيل‌هاي موجود نمي‌توانيم فراتر از اين برويم. ما اگر به دنبال رسيدن به تيم اول جهان هستيم بايد برنامه و فرايند مدون و اساسي داشته باشيم. ما با آوردن چند مربي چيني خانم و آقا براي مربيان داخلي دانش آنها را ارتقا خواهيم داد. اين مربيان چيني مي‌توانند با آموزش‌هاي صحيح و حرفه‌اي نسل آينده تيم ملي ووشوي ايران را تربيت کنند. اين کار هزينه مي‌خواهد ولي در عوض بعد از 5 سال مي توانيم به عنوان تيم اول دنيا روي سکوها برويم.

اوجاقي در مورد علت عدم پيشرفت تيم ملي ووشوي ايران در رشته تالو نسبت به ساندا گفت:ساختار اين دو رشته با يکديگر کاملا متفاوت است. در رشته تالو ريزه‌کاري‌ها و حرکات نمايشي بيشتري وجود دارد که همه آنها به دقت نياز دارد. در واقع شرايط رشته تالو بسيار سخت است چرا که اگر کوچکترين لغزشي در اين بخش داشته باشيم باعث کسر امتياز خواهد شد اما در رشته ساندا ووشوکار حتي اگر امتياز هم عقب باشد فرصت براي جبران دارد. قوانين تالو به صورت مداوم در حال تغيير است و اين امر مستلزم آن است که مربيان ما از نظر دانش به‌روز باشند. قطب تالو در کشور چين است و اين رشته يکي از ورزش‌هاي سنتي اين کشور است بنابراين مهارت بسيار خاصي در آن دارند و اين دانش را در اختيار همگان قرار نمي‌دهند. هم اکنون فدراسيون در رده نونهالان،جوانان، نوجوانان و همچنين بزرگسالان بر روي اين رشته سرمايه‌گذاري کرده است و پيشرفت چشمگيري هم در اين خصوص داشته است. خوشبختانه در بخش نوجوانان و جوانان برعکس بزرگسالان در رشته تالو موفقيت‌هاي بيشتري کسب کرديم و تعداد مدال‌هايمان به خصوص در بخش بانوان بيشتر از آقايان بوده است.

 

 

نظر شما