شناسهٔ خبر: 10171632 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیر جشنواره فجر:

رسانه ها درباره اخبار مربوط به لو رفتن اسامی هیئت انتخاب سکوت کنند

حیدری در نشست خبری جشنواره گفت: آنجا که اعلام کردند هیئت انتخاب لو رفته و ستاد جشنواره نتوانست از آن صیانت کند، انتظار می‌رود که رسانه‌ها براساس تعامل باجشنواره درباره این موضوعات اظهار نظری نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری این جشنواره گفت: همه ما و شما قرار است که رویداد بزرگ سینمایی کشور را رقم بزنیم همیشه حضور اصحاب رسانه در کنار فرهنگ و هنر بخشهای مهمی از رویدادهای کشور را رقم زده است. همراهی و همدلی اهالی رسانه در برگزاری این رویدادها نقش موثری داشته است. از همه عزیزانی که در دوره های گذشته برای این جشنواره زحمت کشیدن تشکرمی کنم. اوایل خردادماه امسال بود که فعالیت دوره34 شروع شد. جلسات زیادی برگزار شد و بیش از 200 نفر در همه حوزه ها و فراخوان جشنواره و آسیب شناسی دوره های گذشته برگزار شد.

 

حیدری اضافه کرد: در جشن سینمای ایران، (که سال نو سینمایی ایران است) بخش اعظم تولیدات سینمای کشور از جشنواره فجر رونمایی می شود.فراخوان جشنواره فیلم فجر ماحصل همه گفت و گوهایی بود که در جلساتی پیش از این دوره از جشنواره داشتیم. مجموعه تغییراتی که در فراخوان ایجاد شد، به این قرار بود که فیلم اولی ها در بخش مسابقه به سودای سیمرغ بازگشت. خوشحالم که شاهد حضور فیلم های اول هستیم که با نوگرایی و امیدبخشی در جشنواره حضور دارند. باعث افتخار من است که جشنواره ای برگزار می کنم که فیلم اولی هایی در جشنواره حضور دارند که فیلمهای خلاقانه ای ساختند. از دیگر تغییرات این دوره از جشنواره حذف جوایر مشترک و در بخش سودای سیمرغ و بخش هنر و تجربه و بخش مستند جوایزی در نظر گرفته شده که در فراخوان هم آمده است.

 

وی ادامه داد: این فراخوان در شهریور ماه ارائه شد. و معرفی مدیران جشنواره گام بعدی کارما بود. تلفیقی از نیروهای جوان و خوش فکر و مدیران با تجربه دوره های گذشته هستیم.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین گفت: هر آنچه که ما داریم به خاطر تاثیر گذاری هنرمندان سینمای ایران در عرصه ملی و جهانی است. افتخار ما این است که سینمای ایران نجیب و شریف است و در عرصه جهانی به آن افتخار می کنیم و تنها بخشی است که در جمهوری اسلامی روی پای خود ایستاده است. در جاهای دیگر واردات داشتیم ولی در سینما، هنرمندان باعث اعتلای فرهنگ و سینمای ایران شدند. افتخار ما این است که از حضور هنرمندانی جون این دو هنرمند، مهتاب کرامتی و شهاب حسینی برای برگزاری جشنواره استفاده کردیم.امیدواریم به روزی برسیم که این جشنواره به دست توانای هنرمندان ما برگزار شود.

 

حیدری افزود: در خصوص هیات انتخاب تمام تلاش را داشتیم که در فضای آرام و حرفه ای جشنواره را برگزاری کنیم و از فیلمها صیانت کنیم.هیات انتخاب معرفی نشدند. با معرفی بخش پایانی فیلم فجر،‌ اعلام فیلم های سودای سیمرغ خواهد بود، هیات انتخاب معرفی می شوند.هدف این است که تلاش کنیم که حقی از کسی ضایع نشود و قرار نیست که هیات انتخاب مخفی بماند. هدف این بود که هیات انتخاب قبل از اعلام فیلمها صحبت نکند و پاسخگوی سوالات و نقدها باشد. امیدواریم این کار برای سالهای بعد هم ادامه داشته باشد.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین از رد اسامی معرفی شده برای هیئت انتخاب سخن گفت و ادامه داد: اسامی هیات انتخاب و نظرات آنها در مورد سینما را رد می‌کنیم.هیات انتخاب وظیفه سنگینی را برعهده دارند و من تلاش آنها را درک می کنم.

 

حیدری اعلام کرد: این که فیلمی پذیرفته نشده است به معنی این نیست که فیلمها کیفیت اکران را ندارند. قاعده پذیرفتن در جشنواره دنیا این است که یک سری آثار در جشنواره پذیرفته می شوند و یک سری در عرصه رقابت قرار نمی گیرند و این به معنی این نیست که فیلم قابلیت اکران در سینماها راندارد. جاهای مختلف اعلام کردند که هیات انتخاب لو رفت و جشنواره نتوانست اسامی را حفظ کند. ولی هدف ما این بود که هیچ اظهار نظری نکنیم.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: اخبار مختلفی از طریق سایتها و خبرگزاری ها مختلف اعلام می شود و این عرصه عرصه رقابت رسانه ای است.اما باید بگویم که ما قرار است که به کمک هم رویداد بزرگی را برگزار کنیم و از خبرگزاری ها و خبرنگاران توقع بیشتری داریم. ما نمی توانیم همه اخبار را مخفی نگه داریم.حیدری درباره اعلام اسامی فیلم‌های اولی جشنواره فیلم فجر گفت: آنجا که اعلام کردند هیئت انتخاب لو رفته و ستاد جشنواره نتوانست از آن صیانت کند باید بگویم که انتظار می‌رود که رسانه‌ها براساس تعامل باجشنواره درباره این موضوعات اظهار نظری نکنند.

 

وی افزود: درباره اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف مبنی بر اعلام اسامی فیلم‌ها ضمن عذرخواهی از همه حضار  وخبرگزاری‌ها، سایت‌ها و خبرنگاران باید عرض کنم آن چیزی که همه ما را در یک میزانسن قرار می‌دهد کمک و تعامل یکدیگر در برگزاری جشنواره سینمای ایران است.

 

حیدری با بیان اینکه ما نمی‌توانیم این اخبار را در گاوصندوق نگهداری کنیم اضافه کرد: تا آنجایی که امکان داشته و دارد ما به صورت حرفه‌ای کار را در پیش گرفته‌ایم و بنا داریم با تعامل یکدیگر در برگزاری جشنواره فیلم فجر حرکت کنیم و من و ستاد جشنواره هرگز و به تنهایی توانایی نگهداری اخبار را نداریم.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: اگر این اسامی از طریق رسانه‌ای اعلام شود وظیفه ما این است که برای یکدیگر احترام قائل باشیم  به صورت حرفه‌ای کار کنیم و تمام تلاش ما این است که برگزاری جشنواره فیلم فجر مردم و مخاطبان را خوشحال کند و لبخند بر لبان مردم بیاورد.

 

حیدری گفت: افتخار می‌کنیم که سینمای ایران در بخش بین‌المللی و جهانی و رقابت با سایر کشورهای دارای صنعت سینما به خوبی فعالیت کرده و دیده می‌شود.

 

وی ادامه داد: در مقابل همه مردم ایران مسئول هستیم و اگر بخواهیم در شرایط منصفانه‌ای شاهد برگزاری جشنواره باشیم حتما در داوری فیلم‌ها متوجه می‌شویم که هر کسی در میزان‌سن داوری قرار گیرد کار سخت و دشورای را در پیش دارد.

 

حیدری اضافه کرد: آثار بسیار زیادی به جشنواره فیلم فجر ارسال شده است که بخش زیادی از این آثار به جشنواره راه پیدا می‌کند و ما مجبوریم براساس جدول اکران تعداد فیلم‌های بخش‌های مختلف را انتخاب کنیم و اگر فیلمی پذیرفته نمی‌شود اثری نیست که نتواند در حوزه اکران قرار بگیرد. بلکه ما وظیفه داریم آثار باکیفیت را برای جشنواره فیلم فجر انتخاب کنیم.

 

حیدری با اشاره به اینکه تلاش دارم اسامی فیلم‌ها، هیئت انتخاب براساس برنامه زمانبندی شده اعلام شود گفت: اگر دوستان بگذارند و رقابت‌ رسانه‌ای را کنار بگذارند براساس جدول زمانبندی اخبار را در زمان خودش اعلام می‌کنم.

 

وی در مورد بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره گفت: 4 بزرگداشت خواهیم داشت که از عزیزانی هستند که در سینما حضور داشتند ولی پیش از این بزرگداشتی برای آنها گرفته نشده از جمله فخیم‌زاده، رضا کیانیان، رویا تیموریان و محمدمهدی دادگو.

 

در ادامه مراسم موسوی مدیر روابط عمومی جشنواره گفت: تلاش ما این بوده است که امساک بسیار زیادی در صدور کارتهای خبرنگاری داشته باشیم. ضمن احترام به اهالی رسانه و مدعوبین با علم به اینکه می‌دانیم سالن 1600 نفری برج میلاد در سانس‌ها با این شیوه پر نمی‌شود ولی تصمیم گرفتیم که با حضور منتقدین و رسانه‌ها فیلم‌ها در برج میلاد به نمایش درآید.

 

در ادامه این نشست تیزری از فیلم‌های اولی که در بخش نگاه نو حضور دارند پخش شد.

 

حیدری اضافه کرد: در بخش نگاه نو 34 فیلم سینمایی فرم حضور در جشنواره را پر کردند که 4 فیلم به دلیل ادامه تولید و عدم آماده بودن اثر به جشنواره نرسیدند و تعداد 30 فیلم مورد بازبینی قرار گرفت که از بین آنها 11 فیلم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کردند.

 

وی افزود: سینمای حقیقت و مستند تعداد 85 فیلم فرم حضور در جشنواره را پر کرده که تعداد 9 فیلم به دلیل عدم تولیدنهایی به جشنواره راه پیدا نکرده و 76 فیلم مورد بازدید قرار می‌گیرند.

 

در ادامه اسامی هیئت انتخاب بخش مستند فیلم فجر انتخاب شد محمدرضا اصلانی، مرتضی شعبانی، آرش لاهوتی، آزاده بیزارگیتی، مجید خالقی‌سروش هستند.

 

در بخش مستند 73 فیلم مورد ارزیابی قرار گرفتند. در همه بخش‌های جشنواره از جمله بخش سودای سیمرغ تا پایان وقت  18 دی‌ماه اسامی فیلم‌ها را اعلام می‌کنند.

 

در ادامه موسوی اعلام کرد رسانه‌ها تلاش می‌کنند قبل از انتشار رسمی خبرها را منتشر کنند، این کار خوبی است. ولی نمی‌شود به گونه‌ای عمل شود که خبری تام و تمام منتشر شود و دیگر همکاران را دلسرد کند. تقاضا داریم که همراه ما باشید تا هیجان جشنواره را کاهش ندهیم.

 

وی در ادامه موسوی از سیاستگذاری این جشنواره با هدف نیکوکاری یاد کرد و گفت: این جشنواره برای اولین بار با موسسه خیریه «کمک» با مدیریت کتایون ریاحی به خود می‌بالد که از خیرین و هنرمندان در جهت کمک به هدف نیکوکاری نیازمندان تلاش کند.

 

موسوی افزود: خوشحالیم که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر این حرکت آغاز شده است و امیدواریم که در دوره‌های آینده نیز این راه ادامه داشته باشد.

 

حیدری در پاسخ به سوالی در مورد نحوه انتخاب فیلم‌های اول، تصریح کرد: در بخش نگاه نو در همه ژانرهای سینمای دفاع مقدس، انقلاب و اجتماعی حضور دارند و باید خوشحال باشیم که رویدادهای اجتماعی با نگاه روز در فیلم ها مطرح هستند.

 

وی در مورد مشکل سیستم صدای برج میلاد گفت: اصلاح سیستم صدا در دستور کار تیم فیلم فجر است.

 

سوال بعدی از حیدری در مورد ممیزی‌ها گفت: ما در چارچوب قوانین پروانه نمایش، آثار را بررسی می‌کنیم و تابع آن هستیم. ولی آنچیزی که در بخش نگاه نو اعلام شد همه آنچیزی است که در هیئت انتخاب معرفی کرده است.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر در مورد سوالیمبنی بر عدم انتخاب فیلم آشغال‌های دوست داشتنی در جشنواره فیلم فجر گفت: آشغال‌های دوست داشتنی در دوره 32 فرم جشنواره را پر کرده بود و نسخه‌ای از آن به جشنواره ارائه شده بود؛ طبق آیین نامه این دوره، لازم است که این فیلم در این دو سال پروانه نمایش دریافت می‌کرد. به همین دلیل این فیلم را جهت بازبینی به هیئت انتخاب ندادیم.

 

حیدری در مورد برگزاری جشنواره در استان‌ها گفت: برگزاری جشنواره در 32 استان براساس دستور وزارت ارشاد منتظر تأمین مالی است. البته رایزنی‌هایی هم با حامی مالی جشنواره داریم و در نشست دوم جشنواره حامی مالی معرفی می‌شود.

 

حیدری در ادامه مراسم گفت: همانگونه که قبلا نیز اعلام شده بود هر آنچه که درباره فیلم‌ها اعلام می‌شود دبیر جشنواره مسئول است و باید پاسخگو باشد. در هر شرایطی اتفاقی که بیفتد اصحاب رسانه مطلع خواهند بود و ما در ستاد برگزاری جشنواره صیانت از اخبار را وظیفه خود می‌دانیم و مراقبت خواهیم کرد.

 

وی در ادامه از اضافه شدن بخش انیمیشن در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر خبر داد و گفت: با توجه به حمایت‌های حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از جشنواره فیلم فجر خواسته شده که با نگاه مهربانانه‌ای به این بخش توجه شود و انشاالله هر اثری که به جشنواره ارائه شده در حال جمع‌بندی است تا بتوانیم بخش جداگانه‌ای را برای اکران این فیلم‌ها داشته باشیم.

 

حیدری درباره حضور شهاد حسینی و مهتاب کرامی در جشنواره امسال توضیح داد: حضور این دو بزرگوار به عنوان مشاور هنری بوده است و هیچ چیز دیگری در میان نیست.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص بخش نگاه اول گفت: امسال در بخش سودای سیمرغ تنوع زیادی از کارگردانان و آثار مختلفی راشاهدیم که در چند روز آینده اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ اعلام می‌شود. 

 

حیدری اضافه کرد: خانه سینما برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مخاطبان نظرسنجی می‌کند و برای احترام به اصحاب رسانه برگزاری نشست‌های فیلم‌های سینمایی را در زمان صبح و اکران فیلم‌های سینمایی را در زمان ظهر خواهیم داشت.

 

در انتهای مراسم از پوستر جشنواره رونمایی شد. طراح این پوسترمجید برزگر است. تصویر خسرو شکیبایی در این پوستر است.

 

نظر شما